Wanneer verjaard een boete uit belgie?

Ik heb in 2009 een snelheids overtreding begaan in belgie. Ik ben hiervoor voorgekomen in een politierechtbank in 2010. Ik heb toen een rijontzegging voor 10 dagen en een boete gekregen.... en toen was het máánden stil
toen kreeg ik op het lokale politie bureau de rijontzegging en die is dan op dat moment voor 10 dagen in gegaan.
De boete daarentegen heb ik nooit 'mogen' ontvangen. Even bellen zou de beste oplossing zijn maar zeker niet de slimste!
Ik ben me er wel degelijk van bewust dat ik die boete verdiende en heb er wel degelijk wat van geleerd; rijd nu practisch nooit meer te hard.
Maar de kans dat die boete ooit op een willekeurig moment op de mat valt zit me niet lekker.
Dus weet iemand wanneer een boete in Belgie verjaard?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
4.6K

Het beste antwoord

Volgens deze bron: http://www.alles-over-verkeersrecht.be/verkeersovertredingen/verjaren-verkeersboetes.html#.VRtWFfmUdHU

... is die termijn 5 jaar:

Verjaren verkeersboetes?
Moet je een jaar na de overtreding de verkeersboete nog betalen? Wanneer je een bekeuring ontvangt wegens een verkeersovertreding, maar je een jaar later nog steeds geen boete hebt binnen gekregen, moet je deze dan nog betalen? Of verjaart die gewoon?

Wanneer de boete op zich laat wachten betekent dit niet dat de boete verjaard is. Er is een wezenlijk verschil tussen verjaring van vervolging en verjaring van de strafuitvoering. Wanneer je dus moet wachten op de boete, gaat het dus om verjaring van de strafuitvoering. Het overgrote deel van verkeersboetes zijn trouwens correctionele straffen. Dit kan misschien vreemd klinken daar deze worden uitgesproken op een politierechtbank.

Als we de verjaringstermijnen bekijken lezen we in het Strafwetboek dat correctionele straffen verjaren na 5 jaren en politiestraffen verlopen na 1 jaar na datum van de uitspraak. In aangehaald geval zal de boete pas na 5 jaar vervallen. Je mag dus nog maximaal 4 jaar wachten op je boete.

Wanneer je je boete ontvangt is afhankelijk van de werklast, gerechtelijke achterstand en de capaciteit van het personeel. Dit kan ervoor zorgen dat je nog even moet wachten voordat je de boete effectief moet betalen.