Hoe komt het dat professionele motorrijders niet omvallen als ze heel schuin gaan in bochten?

Als ik dit met m'n brommer doen heb ik het idee dat ik snel weg glij.
Hoe doen zij dit?

11 jaar geleden
5.9K

Het beste antwoord

Om heel schuin te gaan in een bocht heb je veel grip op de weg nodig, want de middelpunt vliedende kracht is dan groot. Factoren die de grip beïnvloeden zijn stroefheid van band en wegdek, de kwaliteit van vering en schokdempers, de stijfheid van het frame en de stuurgeometrie (de wijze waarop de wielen met het frame zijn verbonden bepalen deels hoe prettig het stuurt).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Zij maken gebruik van de middelpuntvliedende kracht. Hun snelheid voorkomt dat ze omvallen. Daar zijn ze wel heel erg afhankelijk van de tegenkracht, die gevormd wordt door de grip die hun banden hebben op het asfalt. Raken ze die grip kwijt, dan gaan ze evengoed onderuit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jij zal met je brommer waarschijnlijk ook daadwerkelijk weg glijden, het principe op de baan is hetzelfde als op de weg, je gaan hangen zodat je in evenwicht blijft.
Echter, de snelheid ligt veel hoger dus zij hangen veel verder dan jij.
Dat ze niet wegglijden heeft vooral te maken met de " compount" van de band. Een band is óf redelijk hard en slijtvast óf zacht en plakkerig en dan slijt ie zo snel dat je er op de weg niets aan hebt.
Daarnaast zitten de.coureurs ook anders dan jij op ie brommer. Zij hangen daadwerkelijk náást hun motor tot met hun knieën op de.grond, daardoor komen ze nog wat lager wat nog meer snelheid oplevert. Ze verplaatsen op die manier het zwaartepunt zodat ze niet wegglippen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De grip die motorrijders hebben is veel groter dan bij een brommer door betere banden en groter oppervlak op het wegdek, ook het model van een band is hierbij van belang.
Hoe platter een racer door de bocht gaat hoe meer rubber er contact maakt met het wegdek.

80cc racemotoren hebben een zogenaamd peer profiel of v-vorm zodat hoe schuiner ze gaan in bochten hoe meer rubber er contact maakt met het wegdek.

Racers rijden banden eerst lekker warm om hun banden als het ware meer op het wegdek te laten plakken.
vaak worden ze zelfs voorverwarmd met daarvoor bestemde verwarmingshoezen.

Met jouw brommer zal je allround banden hebben voor regen en droog weer met deze banden zal je nooit echt plat kunnen gaan.
Banden van 50cc scootertjes hebben meer overeenkomst met motorbanden en maken ook meer contact met het wegdek, ze hebben een zogenaamd grotere footprint. Maar door hun relatief lagere gewicht zullen ze niet genoeg druk op het wegdek uitoefenen om de banden hun maximale grip te geven.

Ook racemotoren glijden weg in bochten dit heet dan een gecontroleerde met twee-wielslip of te tweewiel driften.
Dit zou ik niet op de openbare weg doen want daar moet je dan wel heel bedreven in zijn. In snelle bochten is het constant zoeken naar de juiste balans tussen de grip van het voorwiel en dat van het achterwiel. Daarom hangen racers in bochten praktisch naast hun motor met een knie tegen het wegdek, hun kniestukken zijn daarvoor met staal en kevlar verstevigd tegen het doorslijten.
Voor de bocht gaan ze even rechter op zitten en zoeken tijdens het in gaan van een bocht naar de juiste positie om de druk op het wegdek tussen voor en achterwiel te verdelen.
Je kunt soms zien bij wedstrijden dat als het mislukt en het achterwiel glijdt meer weg dan het voorwiel er een stuurcorrectie nodig is, bij teveel stuurcorrectie krijgt het achterwiel ineens te veel grip en de motorrijder wordt dan over de motorfiets de bocht uit geslingerd de zogenaamde highsider.
Bij een val waarbij de motor op de lage kant valt is de grens van de maximale grip van allebei de banden overschreden.