Is de compressie verhouding van een 1000cc tweecilinder anders als bij een 1000cc 4 cilinder?

Waarom? en hoe bereken of beredeneer je dat?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Het beste antwoord

De compressieverhouding is afhankelijk van de boring en de slag van de zuiger / cilinder. door het maximale volume in het onderste dode punt (ODP) door het minimale volume in het bovenste dode punt (BDP) te delen, krijg je de compressieverhouding.

Het dode punt is daar waar de zuiger van richting verandert, dus van neergaand naar opgaand gaat.

Zoals je ziet heeft de compressieverhouding niets met het aantal cilinders te maken. Wel zul je een ander karakter kijgen met een 2 cilinder dan met een 4 cilinder.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Kun je zelf berekenen:

Cylinderinhoud = Boring x Boring x Slag x Pi / 1000

Inhoud Verbrandingsdeck

Inhoud Deckheight = Boring x Boring x Deckheight x Pi / 1000

Compressieverhouding = (Cylinderinhoud + Inhoud Deckheight + Inhoud Verbrandingsdeck) / (Inhoud Deckheight + Inhoud Verbrandingsdeck)

Boring = de diameter van de cylinderbus

Slag = het aantal mm dat de zuiger naar beneden maakt

Verbrandingsdeck = de inhoud van de verbrandingskamer in de cilinderkop

Deckheight = de speling tussen bovenkant zuiger en rand cilinderbus/kop
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Vrij lastig te berekenen aangezien je niet alle waardes weet zoals deckheight of de diameter van de zuiger(s).
Heb even voor je gekeken op internet:
Yamaha r1 uit 2009:
998cc 4 cilinder met een compressieverhouding van 12,7:1
Ducati 1098 uit 2009:
1099cc 2 cilinder met een compressieverhouding van 12,5:1.

Hieruit zou ik concluderen dat het aantal cilinders niet uit maakt.