Is de compressie verhouding van een 1000cc tweecilinder anders als bij een 1000cc 4 cilinder?

Waarom? en hoe bereken of beredeneer je dat?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

De compressieverhouding is afhankelijk van de boring en de slag van de zuiger / cilinder. door het maximale volume in het onderste dode punt (ODP) door het minimale volume in het bovenste dode punt (BDP) te delen, krijg je de compressieverhouding. Het dode punt is daar waar de zuiger van richting verandert, dus van neergaand naar opgaand gaat. Zoals je ziet heeft de compressieverhouding niets met het aantal cilinders te maken. Wel zul je een ander karakter kijgen met een 2 cilinder dan met een 4 cilinder.

Kun je zelf berekenen: Cylinderinhoud = Boring x Boring x Slag x Pi / 1000 Inhoud Verbrandingsdeck Inhoud Deckheight = Boring x Boring x Deckheight x Pi / 1000 Compressieverhouding = (Cylinderinhoud + Inhoud Deckheight + Inhoud Verbrandingsdeck) / (Inhoud Deckheight + Inhoud Verbrandingsdeck) Boring = de diameter van de cylinderbus Slag = het aantal mm dat de zuiger naar beneden maakt Verbrandingsdeck = de inhoud van de verbrandingskamer in de cilinderkop Deckheight = de speling tussen bovenkant zuiger en rand cilinderbus/kop

Heb even voor je gekeken op internet: Yamaha r1 uit 2009: 998cc 4 cilinder met een compressieverhouding van 12,7:1 Ducati 1098 uit 2009: 1099cc 2 cilinder met een compressieverhouding van 12,5:1. Hieruit zou ik concluderen dat het aantal cilinders niet uit maakt.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100