Olielampje op dashboard gaat branden bij hoge toeren. Waarom?

Mijn motor, een Jamaha FZR 1000 uit '89 doet sinds kort iets raars.

Het olielampje gaat branden als ik boven de 110 rijd. Oftewel boven de 5000 rpm. Hij gaat ook branden als ik in andere versnellingen boven de 5000 rpm kom.

Als het lampje eenmaal brandt, druk ik de koppeling in, en 2-5 seconden later is het lampje weer uit. De rest van de rit kan ik dan niet meer boven de 5000 rpm komen.

Het probleem wordt steeds erger, het was eerst alleen echt bij hoge snelheid, of bij te veel toeren bij het optrekken. Nu kan ik niet eens meer normaal op de snelweg rijden.

De olie is nog geen 1000km oud, het filter ook niet.
Voor het vervangen van de olie en het filter was ditzelfde probleem er ook, direct na het vervangen van de olie was het probleem de eerste 300km weg.

Heeft iemand een idee wat er aan de hand kan zijn?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.3K

Het beste antwoord

Er zit gewoon te weinig olie in je blok. In tegenstelling tot veel andere motoren geeft het olielampje bij Yamaha niet aan dat de oliedruk te laag is, het lampje is een niveau indicator. Als je hoger in toeren komt zal het niveau in het carter lager worden. Je oliepomp draait immers harder bij hoge toeren en de olie komt niet zo snel terug in het carter. De FZR 1000 staat er om bekend redelijk wat olie te verbruiken als ze wat ouder zijn, vandaar dat het probleem zich niet voor doet als je net olie ververst hebt en de olie netjes op peil hebt gezet. Controleer regelmatig je oliepeil! De remedie is wat meer olie in het blok te doen dan wat er volgens het peil in moet, je kan er rustig een halve liter extra in doen.
Ik heb vroeger met een FZR geracet en had daar een liter olie meer in zitten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ Perfect antwoord.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hallo Leotje, Bedankt voor uw reactie.
Ik heb het boekje er even bij gepakt, en dan hebben ze het inderdaad over een oil level gauge, oftewel volgens google translate een oliepeilmeter, en dus geen oliedrukmeter.
Volgens het glaasje aan de zijkant zit er nog voldoende olie in. Ik zal er toch eens een halve liter bij gooien. En ik ga er vanuit dat u gelijk heeft. Maar dat laat ik hier nog wel even weten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb er een halve liter olie bij gegooid, nu blijft het lampje uit.
Super bedankt!

Andere antwoorden (2)

Misschien omdat deze olie mee verbrand? Tijd voor nieuwe zuigers? Het kan bijvoorbeeld komen omdat de olieschraap veertjes op je zuigers op zijn en dan kan hij olie gaan mee verbranden. Bij een hoog toerental zou ie dit dan ook sneller doen en misschien dat dat opgemerkt wordt door je oliesensor.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Weet je zeker dat het olielampje is en niet het Check Engine lampje?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, er staat "oil'' onder.
Er zit ook geen check engine lampje op.