is er een direct verband tussen motorinhoud en brandstofverbruik?

ik heb een 1000 cc motorfiets en die rijdt grofweg 1 op 15. Zou het veel schelen qua brandstofverbruik als je bijv. Een 250 cc zou rijden met dezelfde rijstijl

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Ha, die Wayan;

Er is wel degelijk een verband tussen motorinhoud en brandstofverbruik, maar het is maar een van de vele variabelen. Type motor, gewicht, soort gebruik, rijstijl van de berijder zijn bijvoorbeeld van minstens zoveel belang. Onder gelijke omstandigheden zou je met een 250cc motorsikkel normaalgesproken een stuk zuiniger moeten kunnen rijden dan met een 1000cc fiets, maar dat is geen zuivere vergelijking.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Nee maakt niets uit.
Toerental waarop het blok draait hebben meer invloed.
Bijvoorbeeld de triumph street triple 675 gebruikt ca 1:16
Daartegenover gebruikt de speed triple ca 1:21.
De Bonneville 865 ongeveer 1:20
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, dat maakt veel uit. Ik heb zelf een 125cc en als het even kan rij ik volgas. Als ik dat met een 1000cc zou doen ben ik veel meer benzine kwijt en het zou trouwens ook illegaal worden volgens de Nederlandse wetgeving.