Kan ik een motorfiets kopen in Italië?

Ik probeer het kort te houden.
Ik wil in Italië een motor kopen, kan dit net zo makkelijk als bij de Duitse/Belgische particulier? Beslaat het kenteken, net als hier het voertuig, of zoals in België/Duitsland de persoon?
Wat is er voor nodig de verkoper van de motorfiets te ontdoen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
7.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zou de vraag op http://www.motor-forum.nl/forum stellen.
Met ervaring hiermee.

Antwoorden (2)

Je kan in Italie ook een motorfiets kopen, of dat makkelijk of moeilijk is, hangt af van de situatie, bijvoorbeeld: Is de motorfiets nieuw of gebruikt? Koop je hem van een particulier of van een bedrijf ? Je moet in Nederland in ieder geval aangifte doen van de invoer en hier een Nederlands kenteken aanvragen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tweedehands motorfiets

Bij de aankoop van een tweedehandse motorfiets moet de BTW betaald worden in het land waar de aankoop plaatsvindt. Indien je de motor van een particulier koopt, moet je natuurlijk geen BTW betalen. Koopt men de motor echter van een BTW-plichtige, dan zul je BTW betalen volgens de regels en het tarief dat van toepassing is in de lidstaat van aankoop. Ondanks het feit dat er in België geen BTW moet worden betaald op de tweedehandse motorfiets, dien je je echter wel te melden bij de douane. Daar die er steeds van uitgaat dat het een nieuwe motor betreft, zal de koper moeten aantonen dat het wel degelijk een gebruikt voertuig betreft. Bij de douane moeten ook de volgende documenten worden voorgelegd:

De aankoopfactuur en eventuele andere handelsdocumenten.
Het inschrijvingsbewijs.
De aanvraag om inschrijving.
De douane maakt vervolgens het vak W van de aanvraag om inschrijving geldig en kleeft een vignet 705 op de aanvraag tot inschrijving.

Gelijkvormigheidattest

De gekochte motorfiets kan ingeschreven worden indien er een verzekering voor het voertuig is afgesloten. Je verzekeringsmakelaar kan dat allemaal voor je regelen en geeft je daarna ook een bewijs dat je voertuig effectief verzekerd is. Vervolgens kan je de motor laten inschrijven, op voorwaarde dat je over een gelijkvormigheidattest beschikt. Dat kan je aanvragen bij de importeur van het merk in België. Indien er voor het betreffende voertuig geen proces verbaal van gelijkvormigheid bestaat, is de te volgen weg is de volgende:

Haal een specifiek aanvraagformulier af in een autokeuringstation.
Vul het aan de eigenaar voorbehouden vak in.
Na betaling van de vergoeding in het keuringstation, wordt er een volgnummer aan het dossier toegekend.
Een datum en uur van de afspraak voor de keuring wordt in het keurstation vastgelegd.
De motor wordt daar geïdentificeerd en aan diverse testen onderworpen.
Vervolgens wordt er een testrapport opgesteld, dat wordt overgemaakt aan de B.I.V.
Indien de beslissing van dat orgaan positief is, krijg je een gelijkvormigheidattest. Zoniet kan je je motor later terug laten keuren nadat je de aangegeven wijzigingen van het B.I.V. hebt uitgevoerd.