Waarom is het voortandwiel meestal veel kleiner dan het achtertandwiel?

Is het niet logischer om ze even groot te houden i.v.m. slijtage?

Toegevoegd na 2 uur:
Een Tomos A3 brommer heeft bijvoorbeeld een groter voor dan achtertandwiel en trekt goed op.
Interne vertanding is hier op aangepast.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

De krukas maakt misschien wel 10 maal zoveel toeren als het achterwiel en een groot verschil in diameter is m.b.t. slijtage altijd nadelig of die reductie nu binnen of buiten het motorblok plaats vindt. Men kiest dus eieren voor zijn geld en laat liever de gemakkelijk en goedkoop vervangbare kettingwielen slijten dan de veel duurder te vervangen overbrenging in het motorblok.

Het verschil in grote van de tandwielen bepaalt de roterende snelheid het achterwiel. Als ze even groot zijn, dan wordt je achterwiel wel heel direct aangedreven en kan optrekken erg lastig worden.

Dat wordt gedaan voor de trekkracht van de bromfietsmotor.Als je dat tandwiel groter maakt wordt de de motor ook zwaarder belast waardoor de bromfiets niet meer op zijn snelheid komt.Er hier vanuitgaande dat je motor nog origineel is,dus geen grotere cilinder uitlaat en carburateur heeft.

Dat heeft alles met de z.g. 'overbrengingsverhouding' te maken. Deze wordt bepaald door het aantal tanden c.q. de omtrek of de diameter van de tandwielen of poelies. Een hoge verhouding geeft een hoge topsnelheid, een lage geeft meer trekkracht. Het doel van een overbrenging is snelheid om te zetten in kracht of vice versa. Bij een motorfiets zie je vaak klein voor, en groot achter. Bij een gewone fiets is dit juist andersom....

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100