vraag aan ervaren motorijders: is het verstandig om na je motorrijbewijs meteen een yamaha R1 te halen? ( ik wil het wel echt )

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Je moet kopen wat jij wilt maar zoals iedereen zal zeggen, je moet je kunnen inhouden. M'n neef begon ook met een r1('98) en die leeft nog. Oud collega van me kocht ook meteen een r1 en die leeft niet meer. Van rechts aangereden, deed waarschijnlijk (+)100km waar 50 was toegestaan en dan willen mensen je nog weleens niet zien aankomen. Ik rij een Kawasaki zx6rr, is dus 600cc, en daar rij ik al (te) snel te hard mee en met zo'n r1 is het nog makkelijker om als een raket gelanceerd te worden! Kijk voor de grap eens op YouTube naar van die stunt filmpjes. Die uit de USA zijn vaak met r1's en daar zie je hoe snel je op je bek kan gaan met zo'n "monster" als je een fout maakt. Wat je ook gaat doen, veel fijne veilige km's gewenst en blijf op die auto's letten!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Ha, die Alkmaar22;

Ik denk dat je zo'n snelle en sterke motor pas echt zult kunnen benutten als je de nodige rijervaring hebt opgedaan en liefst ook nog een VRO hebt gedaan. Aan de andere kant; als je je niet weet te beheersen kan ook een 250cc-motor levensgevaarlijk voor je zijn. Maar je moet nog maar zien of je als beginnend bestuurder zo'n snelle supersportfiets zal kunnen verzekeren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Of het verstandig is, ligt aan je zelfbeheersing en je verkeersinzicht. Of je nou een R1 gaat kopen of een andere motor, ze zijn bijna allemaal sneller dan de meeste auto's.
Als je nou zo graag een R1 wilt, dan moet je deze gewoon kopen.
Ik zou zelf een andere motor kiezen om mee te beginnen, met ietsje minder PK's kan je ook heel veel plezier hebben, en je zit net iets lekkerder. Een R1 is niet de meest fijne motor om lekker een dagje mee te touren, of om eens fijn er op uit te gaan met een motorclub.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt net je motorrijbewijs gehaald en hebt dus ook alleen maar lessen gehad en geen verdere ervaring met de motor.
Ik zou gewoon een mooie motor kopen met weinig pk, je moet klein beginnen en ook comfortabel.

Verder heb ik nooit begrepen waarom mensen allemaal zoveel pk's willen hebben. Je woont in NL en de max. snelheid is 120. Tegenwoordig zijn de meeste wegen 100km. Dus wat moet je met een voertuig dat heel veel pk's heeft?
Nooit begrepen.
Zoveel power wil je gaan gebruiken en in de auto is het al erg genoeg, maar op de motor ben je zo kwetsbaar. En als je wel al die power gebruikt, dan is het coliciteren naar een invordering van je net behaalde rijbewijs.

Toch veel sccs met het uitzoeken van een motor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is het verstandig Nee!dat weet je zelf waarschijnlijk ook wel.is het leuk ?ja.of misschien ook niet ,het is een droom machine ,in cijfers misschien een soort super symbool .maar passend voor beginnende motor rijder ,zelfs met veel talent ,durf,enz ,nee ga eerst heel veel ervaring opdoen ,dat geld voor snelle auto's aar zeker voor motoren ,de kick van hebbe van dat zaki is het soms het eind vh vermaki.ga evt cursus doen ,daarna je race licentie halen daar leer je heel veel van .ga evt racen op het circuit .ps veel veilige motor km
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb een TDM850,
Een verschil met deze en een racer is dat een TDM veel vergevingsgezinder is.
Bij bijvoorbeeld zand in een bocht of gladheid bij regen, als het een paar weken droog is geweest, ga je met een racer veel sneller onderuit.
En aangezien het een paar keer net goed is gegaan, had ik er op een R1 zeker een keer afgelegen..

Persoonlijk ken ik geen rijders met zwaar letsel, maar wel een paar die heel veel geluk hebben gehad: o.a. een racemotor die in 1000 stukjes lag en die rijder had bijna niks. (degene die erbij waren dachten dat ie hartstikke dood was)
Bezuinig dus zeker niet op kleding, nog iemand hier heeft een duur leren pak waar nu grote schuur gaten in zitten..

Waarom trouwens een R1 en geen R6? Net wat lichter/makkelijker en daarom ook leuker om mee te rijden.
Sowieso oppassen de eerste keer: Je zal niet de eerste zijn die tijdens de eerste 100meter zware schade rijdt.

Toegevoegd na 13 minuten:
Oja: een tdm850 is sneller op de 100km dan een cbr600.
(de rr is wel sneller)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Opzich als je je autorijbewijs net hebt gehaald zegt men vaak dat je het beste met een goedkoop wagentje moet beginnen en daarmee moet gaan "leren" rijden.
Met een motor denk ik daar toch anders over.
Ok hij is snel maar dat ligt aan je rechterhand :-p
Tja als je een schuive maakt zul je meer balen als dat je een oud ding hebt maar goed als jij een R1 onder je kont hebt zul je anderzijds misschien ook juist weer een nettere en betere bestuurder zijn in het verkeer omdat je voorzichtiger bent.
Met een oud ding om mee te "leren" rijden heb je misschien zoiets van,ach het is een motor om te "leren" dus ik maak me nie zo druk,ondanks dat je natuurlijk vele malen meer kwetsbaar bent als met een auto.
Maar dit is mijn visie.

Succes met je keuze ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor het rijden van een snelle motor is veel zelfbeheersing nodig en dat begint al bij de keuze die je nu gaat maken.

Het duurt jaren eer je weet wat voor stomme fouten anderen maken en je daar goed op kunt anticiperen.
Ik wens je nog veel wijsheid en veel rijplezier toe.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat kan in theorie niet. Je moet namelijk tot je 23e op een motor met max 25kw vermogen rijden.
Het zou dus alleen kunnen als je je r1 terugvoert naar max 25kw
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat ligt wat genuanceerder:
Personen tot 21 jaar moeten en personen van 21 jaar en ouder mogen een rijexamen doen op een motorfiets met een cilinderinhoud van meer dan 120 cc, een vermogen van minder dan 35 kW (48 pk) en een mogelijke snelheid van minimaal 100 km per uur. Slaagt u, dan krijgt u rijbewijs A voor een motorfiets van maximaal 25 kW (35 pk) vermogen en tevens niet meer dan 0,16 kW per kilo ledige massa van de motorfiets. Na 2 jaar is het rijbewijs automatisch geldig voor alle motorfietsen.
Personen van 21 jaar en ouder mogen een rijexamen afleggen op een motorfiets met een vermogen van 35 kW (48 pk) en meer. Slaagt u, dan krijgt u direct rijbewijs A voor alle motorfietsen.
(bron: http://www.anwb.nl/auto/rijbewijs-en-trainingen/het-rijbewijs,/alles-over-het-rijbewijs.html)
Vraagsteller is 22, als hij het examen gedaan heeft op een motor van meer dan 35 kW, mag hij vervolgens op elke motor rijden, na zijn examen.
Nee, dat is niet verstandig!

Ik adviseer je om eerst een oudere tour motor te kopen om ervaring op te doen in diverse weersomstandigheden en om aan te voelen hoe het is om in spoorvorming te rijden op de snelweg.
Als je deze ervaring hebt opgedaan, en je bent zover dat je geen angst gevoelens krijgt op het moment dat de motor het rijgedrag bepaalt, terwijl jij alles op alles zet om de baas te blijven, dan ben je klaar om ervaring op te doen op een R1! (maar dan ben je enkele jaren verder en vele kmters)

Veel motorplezier en geniet ervan, en hou het ook leuk voor andere weggebruikers!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als je het wil gewoon doen
maar rij met je verstand