hoeveel personen mag je op een motorfiets/scooter vervoeren

ik heb een vespa scooter met achter een zadel maar ook voor (tussen de benen van de bestuurder) een extra zadel. mag ik zo mijn kinderen in Nederland vervoeren?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
10.2K

Het beste antwoord

Ik heb ooit bijna een bekeuring gehad om 2 personen mee te nemen op mijn scooter, uiteindelijk geen bekeuring voor gehad omdat ik ze meteen af liet stappen. maar je mag dus 1 persoon (naast de rijder) vervoeren als je een buddyseat hebt. Deze moet ook een helm ophebben anders krijg je alsnog een bekeuring.

Toegevoegd na 55 seconden:
Kinderen mogen geloof ik niet mee op een brommer of scooter, tenzij je een speciaal zitje hebt?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

zoveel zitplaatsen, zoveel personen.
Precies hetzelfde als met de auto.
Alleen gaat de gemiddelde verzekeringsmaatschappij in Nl uit van een scooter met twee zitplaatsen.
Het zou niet onverstandig zijn om even contact op te nemen met je verzekeringsmaatschappij om eea te controleren ivm hun dekkingsclausule.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er gelden wel bepaalde regels voor vervoer van kinderen op bromfietsen in tegenstelling tot vervoer kinderen op een motor, daar wordt alleen gesproken over een helm dragen. Zie link pag.2
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als het goed is is dit na te lezen op de papieren van je brommer!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar zal in staan of het kán, niet of het volgens de wetgeving van een bepaald land mág.
Het is in Nederland niet toegestaan om met meer dan 2 personen op een motor/scooter/brom-/snorfiets te zitten. Dus wanneer je geen zijspan hebt kun je ook geen derde persoon meenemen...

Je moet verder rekening houden met het feit dat een motor/scooter op een bepaalde manier is uitgelijnd en gestabiliseerd. Wanneer er een derde zadel word geplaatst zou de motor/scooter opnieuw gestabiliseerd en gekeurd moeten worden. Aangezien dit (praktisch) vrijwel onmogelijk is. Zal de motor/scooter ook niet door de keuring heen komen. Al is het maar omdat de 'Wegenverkeerswet' dit niet toestaat...