Wat zijn de gevolgen als je met een onverzekerde motorfiets over het fietspad LOOPT?

Ik ben 15 jaar dus ik heb geen rijbewijs...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mag de motorfiets dan wel op een karretje staan?

Antwoorden (9)

Lopen mag altijd, je rijdt er immers niet op. Op het moment dat je zou gaan rijden, overtreedt je de wet. Er zijn dus geen gevolgen, zolang je niet op de snelweg, of andere wegen loopt, wat onveilig zou zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lopen mag, maar onverzekerd zijn mag NIET!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Sadbunny Hij rijd niet dus dat maakt niet uit.
ik dacht: iemand die daar met een paard loopt is een begeleider, loop je er met een fiets bromfiets , scooter dat je dan daadwerkelijk bestuurder bent.
1 simpel gegeven is wel dat een gemotoriseerd voertuig niet op de openbare weg mag komen.
in dit geval ben je nog niet oud genoeg, dus zelfs als de bromfiets verzekerd is, kan de verzekeraar zeggen in geval van schade e.d. dat je niet gemachtigd was dit voertuig te BESTUREN, dus nee, ga er niet de openbare weg mee op

Toegevoegd na 2 minuten:
foutje in omschrijving;
in de 3e zin bedoel ik: .........onverzekerd voertuig niet op de openbare.............

Toegevoegd na 7 uur:
ok het volgende. ZET HEM OP EEN KARRETJE !!!!
vraag even aan iemand met een trekhaak onder z`n auto of hij je wilt helpen.
op dat moment is zelfs de motorfiets verzekerd.
auto+inzittenden+getrokken voertuig + lading!!! alles en allen zijn gedekt
opgelost
sccs
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
-=-=-=-=-=-=-=-=-
WAM Artikel 30

1. Hij, die als bezitter, dan wel als degene aan wie het kenteken is opgegeven, dan wel als houder in de zin van artikel 2, tweede lid, een motorrijtuig op een weg doet rijden of laat staan of toelaat dat daarmede op een weg wordt gereden of gestaan, of buiten een weg met een motorrijtuig deelneemt of toelaat dat daarmede wordt deelgenomen aan het verkeer op een terrein zonder dat hij voor dat motorrijtuig een verzekering overeenkomstig deze wet heeft gesloten en in stand gehouden, wordt gestraft met hechtenis van ten hoogste drie maanden of geldboete van de tweede categorie.
-=-=-=-=-=-=-=-=-

De belangrijkste gevolgen zijn dus voor degene op wiens naam de motorfiets staat! Ook als er niet op gereden wordt. Ook als hij gewoon op de stoep stilstaat.

Ik weet niet of er een straf staat op lopen op het fietspad, maar dat LIJKT MIJ het ernstigste dat jij doet... Wellicht kan een ander daar nog verder op ingaan?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik dacht dit wordt een eitje, maar het is ongelofelijk ingewikkeld, want wanneer ben je nog een bestuurder en wanneer niet ? Op dat punt zitten de meeste meningsverschillen, en de meningen zijn ongeveer 50/50 verdeeld op diverse fora. Met een fiets of brommer aan de hand ben je gewoon een voetganger, maar met een paard aan de hand ben je bestuurder, ook als je zelf loopt. In welke categorie valt de motorfiets ?

Dan is de hamvraag : moet je al lopend het voorwerp aan je hand 'besturen'. ? Die fiets rolt wel met je mee. En dat paard, zelfs als het netjes naar je luistert en gaat waar jij gaat, moet toch echt begeleid worden. Je hebt er niet 100 % controle over.

Echter, als ik denk aan de motor van mijn man, met zijn 250 kilo (die motor, niet die man), dan pieker ik er niet over met dat ding over straat te gaan, want al heeft het dan geen eigen willetje, als ik ook maar even de controle verlies, kan ik er wel schade mee aanrichten !

Maar er zitten nog een paar addertjes onder het gras :
- op het fietspad mag je sowieso niet lopen
- als je 'bestuurder' bent (moet je je rijbewijs voor hebben) mag je niet op de stoep maar moet je op de weg met dat ding
- onverzekerde voertuigen horen HELEMAAL niet op de weg, hooguit op een aanhanger. Ze mogen officieel zelfs niet voor je huis op straat staan.

Welke sancties er zullen worden opgelegd als je gepakt wordt, hangt vermoedelijk sterk af van de agent in kwestie en hoe goed die op de hoogte is van de wet - want ook voor agenten is het niet helemaal duidelijk allemaal.

Puntje bij paaltje BEN je dus een voetganger, en moet je op de stoep met dat ding, maar is het apparaat (en jij dus ook) NIET verzekerd als hij toch ineens begint te glijden ofzo. Veruit het verstandigst is dus om het niet te doen, of het ding op een aanhanger of handkar te zetten. Of eerst laten verzekeren en laten vervoeren door iemand met zijn motorrijbewijs.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een motorrijtuig (auto of motor) moet aan wettelijke voorwaarden voldoen alvorens men daarmee gebruik gaat maken van de openbare weg.

Te denken valt aan een geldige APK(auto),verzekering en
motorrijtuigen belasting.

Voorts moet de bestuurder over het rijbewijs beschikken voor de juiste categorie.

Gezien de leeftijd wordt er aan een hoop punten niet voldaan.

Het blijft een probleem om ergens te gaan crossen als het motorrijtuig van A naar B moet.

Overigens hoe denkt men dat dat geregeld is als men iemand schade toebrengt tijdens het crossen.

Dus LAAT de motor door de eigenaar verplaatsen of
laat de motor staan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
MissBiggie
13 jaar geleden
Wie heeft het over crossen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat moet een minderjarige met een motor over straat?
We zijn niet van gisteren.
Feitelijk mag je dan daar niet zijn.
En ben je dus in overtreding.
Hoe erg hangt wat af van de nukken van de agent.

Een auto over de weg duwen mag ook niet. Een onverzekerde auto mag zich niet op de openbare weg bevinden.
Een motorfiets is wat dat betreft gelijk aan een auto, en gelden dezelfde regels.

Nu denk ik dat het heel erg zal afhangen van de agent die je treft. Maar op het moment dat jij op het fietspad loopt met je motor en deze omvalt op bijv. een kind jij heeeel erg de klos bent, zonder verzekering krijg jij namelijk de rekening.

Eigenlijk heel logisch.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je bent dan voetganger. Juridisch gebeurt er niets, maar ik kan voorstellen dat als je de hele breedte van de fietspad bezet, je vuile blikken krijgt van de fietsers.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ha, die TimFeddema;

Die motor hoeft niet verzekerd te zijn en hoeft niet eens een kenteken te hebben, want hij neemt als zodanig geen deel aan het verkeer. De voetganger die hem duwt wel, maar dat mag hij ook met een dier, kruiwagen, winkelwagentje, rollator, kinderwagen, boodschappentas of fiets met lekke band.Zolang de voetganger tenminste niet de fout maakt zijn benen over het zadel te gooien en steppend de motorsikkel voortbeweegt, want dat zou mogelijk als besturen kunnen worden uitgelegd. Lopende voort een motorfiets voortduwen is geleiden en niet besturen. Net als met een dier of een kruiwagen dus. Waarbij ik het geleiden van een groot dier als bijvoorbeeld een paard nog wel een flink stuk risicovoller vind.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor het begeleiden van een paard op de openbare weg heb je een ruiterbewijs nodig.

Art 2 Lid 2 RVV zegt:

De regels van dit besluit betreffende voetgangers zijn voorts mede van toepassing op personen die te voet een motorfiets, bromfiets of fiets aan de hand meevoeren, alsmede op personen die zich verplaatsen met behulp van voorwerpen, niet zijnde voertuigen.