Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mengen van 2 takt olie

Hallo,

Ik heb een Derbi, waar tot nu toe alleen vol-synthetische olie in heeft gezeten. Nu kan ik voor een prikkie aan semi/half-synthetische olie komen. Is dit gevaarlijk voor de brommer? Kan ik de semi/half synthetische olie er nu gewoon bij gooien wanneer er nog een klein laagje vol-synthetisch in zit?

Ook nog een ander vraagje, waarmee ik al een tijd loop:
ik kon bij de pomp niet dezelfde merk vol-synthetisch vinden dan die erin zat, de ene was rood, en de ander groen (kleur olie) kan het kwaad als ook daar mee gemengd word?

Ik heb internet afgezocht, en kwam op verschillende fora terecht, maar ben daar helaas niet veel wijzer uit geworden.

Alvast bedankt voor uw tijd

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
8.6K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Het gaat hier over de 2 takt olie, dus voor de mengsmering. Ideaal is om dezelfde olie te gebruiken omdat bij mengen niet meer duidelijk is wat de eigenschappen van de olie zijn. Als je wisselt is het raadzaam de resterende olie op te rijden of af te tappen alvorens de nieuwe olie te gebruiken. In principe zijn oliën wel vermengbaar.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Als je koppeling ook in de olie loopt zou ik dat niet veranderen (gaat slippen)als het allen motor olie is kan er wel een half syntheet in.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb je ook een idee hoe ik snel kan zien of de koppeling ook loopt op die olie?
Als hij (of eender welke motor) ooit op synthetische olie heeft gereden, hou hem daar dan ook op, want op smeren moet je niet bezuinigen.
Je slaat jezelf voor de kop als je door goedkopere olie te kiezen straks heel veel extra kosten krijgt.
(Het zogenaamde pennywise/pound-follish-effect).
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding