tips voor het AVD motor rij examen?

Volgende week is het zo ver en ik zou graag willen weten wat dibgen zijn waar ik op moet letten!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.3K

Antwoorden (3)

Ik zou vooral op de medeweggebruikers letten.

Toegevoegd na 1 minuut:
Even serieus: Je motorrijexamen begint met de speciale verrichtingen, zorg in ieder geval dat je die goed onder de knie hebt, anders is je examen al voorbij voordat het begonnen is.

Verder gewoon net zo rijden als dat je in een auto zou doen: Oplettend en attent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Moeilijk te beantwoorden vraag. Iedereen reageert anders op examenstress. Probeer je voor het examen te focussen de dingen die echt lekker en goed zijn gegaan tijdens je lessen. Hierdoor kun je een positief gevoel krijgen waardoor je wat ontspant. En je beter op je fiets zit.
Rijd defensief. Kijk ver vooruit en probeer je manoeuvres soepel te laten verlopen. VERGEET vooral niet je knippie uit te drukken na een bocht! Als je in je spiegels kijkt, doe het dan overduidelijk en niet vanuit je ooghoeken. De examinator wil je ZIEN kijken. Doe dit ook geregeld op rechte stukken. Om te laten zien dat je ook in een rustig stuk op je achterliggers let.
Let erop dat je bij het over je schouder kijken je fiets niet meetrekt. Blijf op die momenten rechtuit rijden tot je je knippie aangezet hebt en daadwerkelijk gaat. Probeer lekker vlot te rijden. Niet met een wheelie wegtrekken natuurlijk, maar ook weer niet te langzaam. Een motorrijder mag iets vlotter zijn dan het overige verkeer. Rijdt er iemand voor je die net tegen de max snelheid aanzit, haal hem dan gerust in. Met een acceptabel snelheidsverschil van tussen den 5 en 10km/hr. Als je daarna maar weer terug naar de max snelheid gaat. In de bebouwde kom moet je laten zien (door je hoofd te bewegen) dat je de straten in kijkt.
Vermijd putten en witte wegdek lijnen....
Nou, als me iets anders te binnen schiet, vul ik het wel aan. In ieder geval heeeel erg veel succes en hoop je binnenkort een keer voorbij te zien vliegen....Mocht je me tegenkomen (zie avatar) dan ga je maar heel uitgebreid zitten zwaaien, weet ik dat jij het bent.
P.s. wat voor fiets wordt het?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ Voor je uitgebreide antwoord!
Als motorrijder ben zo ontzettend kwetsbaar, dus het examen is (naar mijn idee) een stuk meer gericht op alertheid, vlotheid en reactiesnelheid. Hoe weet ik dat jij het bent Top10? Er zijn zoveel motorrijders.. en ik zwaai naar allemaal :-) (ook naar de dikke harleys e.a. choppers met mijn fazertje)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou, als je me ziet, herken je me wel aan mn pakkie en fiets zoals op mn avatar......
Zwaai maar met je hand en voet tegelijk....Dan weet ik dat je een goeievraag-forummer bent...
Blij dat je op een fazer rijdt....want naar scooters zwaai ik niet hoor. Voor de rest zowat maar alles wat 2 wielen. Soms vergis ik me en zwaai ik naar zon racebrommertje. Die lijken ook zo vreselijk veel op echte racers.... En mn vriend (rijd een Honda VTR) zit me dan ontzettend uit te lahcen. Waarop ik weer een dot gas geef en hem vrolijk voorbij knal....Ben lekker sneller.....hihihi
ik denk dat bovengenoemde antwoord zo'n beetje alles wel dekt maar ik heb een toevoeging. Laat zien dat je het andere verkeer in de gaten hebt, aan automobilisten kan je vaak "zien" dat ze wisselen van rijstrook zonder dat zij hun knipper al aan hebben. Ik reageerde daarop door in mijn spiegel te loeren of de rijbaan naast me vrij was en dat werd erg gewaardeerd door examinator. Verder kunnen negatieve dingen ook erg positief uitpakken. Ik reed met stromende regen af en reed vrolijk de file in. Hoe erg kan je het hebben? De regen zorgde ervoor dat ik wat kan twijfelen bij mijn bochtenwerk en de file dat ik op de snelweg even lekker mee kun tuffen in plaats van die chaotische bende om je heen. Zo kon ik even tot rust komen.

Ik zit trouwens te twijfelen, is AVD niet je voertuigbeheersing?
Dan heb ikk maar 1 tip: dat is een spelletje! Zoals je vroeger met je fiets deed.
Als je het niet te serieus en gespannen aanpakt is het een appeltje eitje waarin je ook nog de kans krijgt om een keer de mist in te gaan!