Wie is aanprakelijk bij de volgende kwestie:

Ik reed laatst met de fiets naar huis. Op de straat zag ik een jongetje met een waveboard, en ik nam aan dat hij me al had gezien. Van de andere kant kwam een scooter, dus ik haalde het waveboard in terwijl ik er vlak naast fietste. Maar net toen ik ernaast fietste, wou het jongetje (die me dus niet gezien had) zijn waveboard omkeren, en floep, hij had zijn waveboard onder mijn achterwiel geparkeerd. Het gevolg was dat ik over dat waveboard heenstuiderde, en het jongetje op straat terecht kwam. Het waveboard was nog heel.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Fietsen
escape
13 jaar geleden
Als er geen mensen of goederen zijn beschadigd is er geen aansprakelijkheidskwestie.

Het beste antwoord

Zoiets heet een ongelukje. Zéker als er niemand gewond is.
Voor mij persoonlijk is degene die van achter komt verantwoordelijk, omdat dat degene is die de hele situatie kon overzien.

Inhalen was niet al te slim op dat moment vermoed ik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een bocht maken of van richting te veranderen zonder te kijken is nog dommer/stommer.

Andere antwoorden (5)

Het jongetje is hier fout, want met een waveboard hoor je niet op straat te komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat waveboards op de stoep of skatebaan oid thuis horen en niet op de straat, wat het jongetje of zijn ouders dus verantwoordelijk maakt voor dit ongeval.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
itsme
13 jaar geleden
juist +1
Tja duidelijk een gevalletje van onduidelijk. Als je een jongetje op een swaffelboard (zoals dat hier heet) ziet weet je dat die rare bewegingen kan maken. Aan de andere kant hoort hij niet op de weg en mag hij niet zo omdraaien.
Gelukkig geen gewonden en hopelijk kijkt hij (en jij ook) beter uit
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als je een kind aanrijdt onder de 12 jaar, ligt de schuld waarschijnlijk niet bij het kind.
als volwassene hoor je te weten dat kinderen impulsief zijn, daar dien je rekening mee te houden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mee eens. Denk ik ook.
De aansprakelijkheid ligt bij de fietser. Als je inhaalt ben je verantwoordelijk voor het bepalen dat dat veilig kan.
In het geval van kinderen, fietsers, mensen met honden aan de lijn ed. dien je extra afstand te houden. Als het kind met een draai van zijn wavebord onder jouw fiets komt, zat je er te dicht op.