waarom heeft een heren fiets een buis en waar dient hij voor alleen om iemand voorop te zetten anders zou ik het niet weten??????????

als de wielrenners fietsen zonder buis is nog lichter

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Fietsen
1.6K

Antwoorden (5)

word de fiets steviger van
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De buis zat van oorsprong al op de fiets, maar het model van de fiets is aangepast met de kromme stang als op een damesfiets. Dit werd gedaan zodat dames (met hun rokken) ook konden fietsen. Fietsen met een (lange) rok én een stang (als op een herenfiets) is praktisch onmogelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo is het mij vroeger ook verteld...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mij ook!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Moet jullie toch teleur stellen, een bezoekje aan een wielermuseum zou dan toch een ander licht op kunnen laten schijnen. Een fiets was vroeger alleen voor de heren, het model dat we nu kennen stamt af van de loopfiets. Intussen tijd hebben we ook nog de hoge bi gehad. De bovenste stang heeft in principe niets met het geslacht te maken echter met de preutsheid uit de dertiger jaren toen vrouwen ook allerlei rechten verwierven. Het had geen pas dat een vrouw haar been zo hoog moest oplichten om op het rijwiel plaats te nemen, tijdens het opstappen zouden de heren wel eens haar onderbeen kunnen zien, laten we zwijgen over de kans dat het bovenbeen mogelijk ontbloot zou worden. Hiervoor is toen de fiets met lage instap bedacht, de fiets die we nu kennen als omafiets. Gaan we de constructie van de fiets bekijken zien we direct dat de fiets zwaarder is dan een gewoon rijwiel met de stang bovenin.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En, hoe is dat anders dan wat ik zei? ;) Jij geeft er alleen nog wat meer geschiedenis bij.
Dat heeft met de vorm te maken, die is driehoekig en dat is stevig.

Toegevoegd na 58 seconden:
Bij dames hebben ze dat juist niet gedaan vanwege de rokken. Op deze site vind je er info over.

http://www.willemwever.nl/node/11233
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus dan laten ze vrouwen op slappe fietsen fietsen?
Dat zou het ei van Columbus zijn.

Ware het niet dat het weglaten van de bovenste buis juist de starheid van het frame ernstig in gevaar brengt, om dezelfde starheid te garanderen dient men de onderste buis dusdanig te verstevigen dat het gewicht juist toeneemt in de plaats van afneemt.

Overigens mag je niemand voor op de stang (van de fiets) nemen, belemmerd te veel in het besturen van het voertuig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vroeger hadden alleen mannen fietsen en hebben ze een zo stabiel mogelijk model gemaakt met een stang in het midden op die manier is er sprake van een drie hoek dat is een van de sterkste vormen. Maar toen vrouwen ook fietses kregen was dat toch niet zo handig omdat hun vroeger altijd lange rokken droegen.
Daarom hebben ze de stang daar aangepast en of heel laag onderin gedaan of een extra nasst de normale.