Mag een kinderfietsje ,waarmee alleen overdag mee wordt gereden ,zonder licht de weg op?

Dus heb ik het over een fietsje zonder verlichting ,tot en met de leeftijd van 10 jaar.

Toegevoegd na 5 minuten:
De fiets rijdt dus ook zonder enig verlichting omdat het er niet op zit.Dus is niet aanwezig..

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Fietsen

Het beste antwoord

In principe mag dit niet.Hier in dit landje weet je nooit waneer het gaat regenen of dat het donker wordt.Een fiets(je) moet TEN ALLE TIJDEN een goed,werkende verlichting hebben.Bij mijn dochter op school werden laats alle fietsen gecontroleerd door de politie en ik kreeg dit zwart op wit.Zij had namelijk geen werkende verlichting.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat zij er vanuit gaan dat je dochter de weg naar school en terug fietst. Aangezien het 's morgens vaak nodig is dat het licht aan is, is een goede fietsverlichting noodzakelijk. Zolang je dochter niet fietst zonder verlichting op de momenten dat het noodzakelijk is, kan de politie hier ook niets aan doen. Maar wie gaat er op de momenten dat het licht aan noodzakelijk is nou lopen met zijn fiets als je verlichting niet goed werkend is? Niemand en zeker een kind of tiener niet. De politie houdt dit soort acties omdat er ontzettend veel ongelukken gebeuren met scholieren op weg naar school en weer terug. Verlichting is voor deze doelgroep al helemaal noodzakelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt Bingrid. Een fietsje zonder verlichting wordt aangemerkt als een speelfiets, dus om in de woonwijk mee te spelen. Daarmee mag je niet op de openbare weg. Echter is er niemand die je aan zal houden hoor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe bedoel je, 'daarmee mag je niet op de openbare weg'? En wat is een 'speelfiets'? Die term zal je in de wet- en regelgeving zeker niet terugvinden. Een kinderfiets is zeker wel toegestaan op de openbare weg: het is gewoon een ongemotoriseerde tweewieler. Voor dat type voertuig is ook geen keuring nodig, je kan zelf een fiets bouwen en dan mag je er gewoon mee de openbare weg op (zolang voorzien van fietsbel, reflectoren en goede remmen).

Andere antwoorden (4)

Als je met overdag bedoeld dat er nog voldoende zonlicht aanwezig is, ja dan mag dat.
Volgens mij is de maatstaf dat als de straatverlichting aangaat er ook op voertuigen licht gevoerd moet worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je mag met die fiets op weg.
alleen als het mistig is zou je licht moeten voeren
die kans is heel klein

Toegevoegd na 1 minuut:
U krijgt een boete als u:

in het donker, bij schemer en overdag bij slecht zicht rijdt zonder het voorlicht en achterlicht aan te hebben;
rijdt zonder reflectoren op de achterkant van uw fiets, op de trappers en op de wielen of banden.
U kunt ook een boete krijgen als het fietslicht een afwijkende kleur heeft, knippert of als u het op een verkeerde plek draagt. De geldende boetes voor verkeersovertredingen vindt u in de Boetebase van het Openbaar Ministerie (OM).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat mag. Alleen als het zicht op de weg minder wordt waarbij er licht nodig is, dus ook overdag, dan mag je er niet op fietsen. Je kunt er dan voor kiezen om verder lopend met de fiets je pad te volgen. Dit is het meest veilige op de stoep en als er geen stoep is zover als mogelijk aan de zijkant van de weg tegen de rijrichting in. Zolang een voetganger niet verplicht is om verlichting te dragen, dan zou dat mogen. Wat je als voetganger mee zeult, dat moet jezelf weten.

Je kan er ook voor kiezen om zelf verlichting op de fiets te plaatsen. Dat hoeft niet per definitie verlichting met ynamo te zijn. Voor weinig geld kun je al lampjes op batterijen kopen en deze zijn simpel te plaatsen. Zo voorkom je dat je toch moet gaan lopen, mocht het schemer wel vallen of in het geval van mist.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als voetganger met een fiets aan de hand ben je wel bestuurder, maar je hoeft dan volgens mij geen verlichting te voeren inderdaad en eveneens bij mijn weten is fietsverlichting alleen verplicht als de lichtsituatie daartoe noopt, dus als het donker is of bij slecht zicht moet je het aanhebben, maar als je fiets niet over verlichting beschikt bij goed zicht kunnen ze daar volgens mij niet moeilijk over doen.
Verlichting op een fiets is NIET verplicht, wanneer er geen licht gevoerd hoeft te worden. Met andere woorden: overdag bij normale weersomstandigheden hoeft een fiets niet voorzien te zijn van verlichting.

Waar een fiets wel altijd van voorzien moet zijn:

Voertuigreglement Artikel 5.9.51
Fietsen op twee wielen moeten zijn voorzien van:
a. een niet-driehoekige rode retroreflector aan de achterzijde van het voertuig;
b. witte of gele retroreflectoren aan de wielen;
c. vier ambergele of gele retroreflectoren aan de trappers.

Het komt eigenlijk niet voor dat de politie overdag bekeuringen schrijft voor het ontbreken van deze zaken. Toch biedt het ook overdag extra veiligheid, dus is het wel aan te bevelen om de fiets te voorzien van goede reflectoren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Haha, geweldig antwoord.
+1 wout!