Hallo Mag ik op een fiets een autoweg oversteken zonder een bekeuring te krijgen?

Ik fietste over de autoweg naar een tankstation. Door de sloot door de berm en over de autoweg. Werd bekeurd. Volgens mij is dit een uitzondering. Want je fietst niet over (in de lengte) de autoweg.

Toegevoegd na 3 uur:
Dit was vroeger een uitzondering in de wetgeving, Ben benieuwd of dat nog steeds het geval is. Ben opgeschreven voor het fietsen op de autoweg.

Toegevoegd na 3 uur:
Wel even rekening houden met het verschil autoweg en autosnelweg.

Toegevoegd na 3 uur:
Volgens mij kruisendverkeer gewoon oversteken.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Fietsen
2.8K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kruisend verkeer ja,......maar dan wel op de daarvoor bedoelde kruispunten / oversteekplaatsen en niet daar waar het door de berm eventueel korter is.

Antwoorden (6)

het is verboden terrein je mag er gewoon niet oversteken of fietsen
13 jaar geleden
Als je asnelweg bedoelt: Daar mag je je niet ophouden; niet te voet, noch met de fiets brommer ed. Ook oversteken mag niet.

Dus het is 100% terecht dat je een bekeuring krijgt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Levensgevaarlijke situatie die je kan veroorzaken.

Oversteken mag niet niet. Voetgangers moeten altijd over de vangheuvel blijven. Ook als je pech hebt met de wagen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, een autosnelweg is slechts toegestaan voor MOTORvoertuigen die harder dan 60 km per uur kunnen en mogen rijden.
Door de beschrijving van 'motorvoertuig' in combinatie met 'kunnen en mogen' wordt de fiets (en vele andere voertuigen) automatisch uitgesloten.
De berm behoort overigens ook tot de autosnelweg.
In de wet wordt niet gesproken over het gebruik in de breedte of de lengte, maar de autosnelweg in zijn geheel.

Los hiervan zou je ook nog aangesproken kunnen worden op artikel 5 van de WegenverkeersWet; het zogenaamde "kapstokartikel".
Deze bepaalt:
Het is eenieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt, of kan worden veroorzaakt, of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd.

Zie eventueel voor autosnelweg:
http://auto-en-vervoer.infonu.nl/verkeer/6956-verkeer-rvv-1990-artikel-1.html

of voor artikel 5:
http://auto-en-vervoer.infonu.nl/verkeer/5040-verkeer-verkeersregels-wegenverkeerswet.html

Toegevoegd na 1 minuut:
Te voet mag overigens alleen in noodgevallen en over een zo'n kort mogelijke afstand.
(b.v. naar bezinestation of praatpaal)

Toegevoegd na 43 minuten:
Sorry, zag autoweg over het hoofd.
Dan geldt overigens het zelfde als op de autosnelweg, alleen moet je dan daar waar 60 km per uur staat, 50 km per uur lezen.
Uitzondering is dat je op een autoweg wel kruisend verkeer en/of verkeerslichten kunt verwachten en op een autosnelweg niet.
Bij oversteken dus gewoon een kruispunt kiezen !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is in principe niet verboden een autoweg over te steken. Op een autoweg kunnen kruisigen voorkomen. Echter, als je op een onverwachte plek al fietsend oversteekt kan je wel een kapstokartikel boete krijgen. (zie hierboven).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou als ik jou was deze vraag op www.flitsservice.nl stellen (afdeling juridisch) . Op die site (en forum) is de ervaring met boetes heel uitgebreid.
Per slot reed je niet op de autoweg....en is het vooral de vraag hoe je , via de door jouw gevolgde weg, kon weten dat het een autoweg was. Heb je nergens een bord gepasseerd waaruit je kon afleiden dat het een autoweg was dan kun je de bon aanvechten.
Jouw post geeft hierover onvoldoende informatie.