Wat is de exacte definitie van "In de voorrang"?

De vraag die ik heb is vrij simpel: Wat betekent "In de voorrang" nu precies als je spreekt over een vrijliggend fietspad om een rotonde. Houdt dat nu in dat er haaientanden liggen voor de automobilist en je als fietser dus voorrang hebt, of juist andersom? Ik krijg namelijk verschillende uitleg van verschillende mensen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Fietsen

Het beste antwoord

'in de voorrang' betekent dat de fietsers ook voorrang hebben op in en uitvoegend verkeer.

Als je dit stukje tekst leest wordt dit wat duidelijker; Als je fietsers uit de voorrang haalt bij losse fietspaden wordt de situatie onduidelijk, omdat situaties met een vast fietspad op de rotonde de fietsers wel voorrang hebben.:

[http://www.verkeersnet.nl/1860/eurlings-wil-fietsers-in-de-voorrang-op-rotondes/ Verder, zo stelt de minister, maakt de SWOV geen onderscheid tussen de situatie (in de bebouwde kom) mét vrijliggende fietspaden (waar de SWOV voorstelt fietsers ‘uit’ de voorrang te halen en de CROW voorstelt fietsers ‘in’ de voorrang te houden) en de situatie zónder vrijliggende fietspaden (nog altijd zo’n 45-60% van de rotondes) waarop alle weggebruikers (dus ook fietsers) wettelijk gezien altijd voorrang hebben. ‘Het volgen van de SWOV aanbeveling zal wel eens tot meer onduidelijkheid op rotondes binnen de bebouwde kom kunnen leiden. ‘ ]
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Bij haaientanden moet je altijd stoppen! dat betekent dat anderen voorrang hebben. Liggen haaientanden op de rijweg voor auto`s dan moet de auto dus stoppen. Liggen er bijv. haaientanden op het fietspad , dan moet de fietser stoppen.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het tweede deel van je antwoord is helaas een gevaarlijk misverstand amc. (zie mijn antwoord) Groeten - Sjaddie
iha is het zo (tenminste in Nederland) dat vrijliggende fietspaden voorrang moeten geven aan het verkeer op de hoofdweg. meestal staan er gewoon haaientanden en dan is de voorrangkwestie duidelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wellicht is de uitdrukking duidelijker als er gesproken wordt van voorrangspositie... Bijvoorbeeld: 'De fietser zit in de voorrangspositie', dat kan niet anders uitgelegd worden dan dat de fietser voorrang krijgt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haaientanden zijn driehoeksvormen. Ze hebben een korte zijde en twee lange zijden die in een scherpe punt bij elkaar komen.
Als de haaientanden met die punten naar jou wijzen, moet jij stoppen. Zo simpel. Als de haaientanden met de punten naar de automobilist wijzen, moet de automobilist stoppen.
Duidelijk zo? Succes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een dicht op de rotonde aangelegd vrijliggend fietspad met haaientanden bij het blijven volgen van een rotonde is verwarrend en onjuist uitgevoerd door de wegbeheerder. (hier is een discussie over gaande dit aan te passen)
Van rijden "in de voorrang'" is in feite geen sprake, jij bent namelijk rechtdoorgaand verkeer op dezelfde weg en de ander afslaand verkeer.

Haaientanden -die overigens een zelfstandige functie hebben- betekenen: verleen voorrang aan bestuurders op de kruisende weg. Al dan niet met extra plaatsing van verkeersbord B6.

Als jij de rotonde op het fietspad blijft volgen en een andere bestuurder verlaat de rotonde / slaat af, dan hoef je deze geen voorrang te verlenen want hij of zij is afslaande bestuurder en GEEN kruisende bestuurder.
Weglaten van de haaientanden zou deze verwarring niet geven en zou er automatisch toe leiden dat de andere afslaande bestuurder jou voor zou moeten laten gaan: foutje dus !!

Probleem ontstaat echter op het moment dat jij halverwege de weg bent en er bestuurders van rechts naderen. Die zijn voor jou dan inmiddels wel kruisend verkeer. Snap je 't nog?
Onzinnige regel dus, die alleen maar gevaar en verwarring geeft. "Geef je verstand voorrang" is dan het advies, vooral als fietser.

Het advies bij aanleggen van een rotonde is dan ook om de haaientanden op de weghelft van de bestuurder die de rotonde verlaat / afslaat (of nadert) aan te brengen, zodat duidelijk is dat de 'rotondeverlater' het overig verkeer voor moet laten gaan, of........verkeerstekens volledig achterwege laten, zodat de standaardregel geldt: rechtdoorgaand verkeer op dezelfde weg gaat voor afslaand verkeer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Duidelijk antwoord! +.