Bakfietsen is best moeilijk.. Heeft iemand misschien tips hoe op een bakfiets te fietsen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Fietsen
6.9K

Antwoorden (6)

kracht zetten met je benen, zonder al te veel druk met je handen te zetten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het verschil met een gewone fiets is dat je een bakfiets met sturen echt de bocht in moet 'drukken'. Bij een bakfiets moet je bij het bochten nemen dus niet gaan overhangen. Kost alleen maar energie.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als de vrachtfiets die het in feite is. Dus ver vooruit kijken en alles langer en eerder gepland doen. Je komt veel langzamer op gang door het gewicht, hebt maar één rem op het achterwiel en de handel daarvoor zit tussen je benen dus je moet je stuur met een hand loslaten en het omgooien van je stuur is zoiezo onmogelijk.. Je kan overigens wel een stuk makkelijker sturen als je de stuurstang in de bochten wat verder naar binnen pakt maar vergeet dan niet dat je ook weer terug moet pakken bij het eind van je bocht! Eerst oefenen met een lege bak is ook wel aan te raden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het geheim zit em in de driewielen.

De rijweg is enigszins bol gemaakt, voor de afwatering naar de putten. Als je op een gewone fiets fietst dan houdt je je lichaam enigzins naar links, zodat je recht blijft fietsen. Je blijft in balans.
Bij een bakfiets kan je niet je lichaam gebruiken om in balans te blijven. Je moet dus beuwst een beetje bijsturen, anders kom je in de goot terecht.
Ook bij het bochtenrijden merk je het verschil in balans van de fiets versus het zelf in balans blijven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Belangrijkste tip: zet je handen zo wijd mogelijk uit elkaar.
Tweede tip: als je nog weinig ervaring hebt, stap dan af, wanneer je een heuvel afgaat, vooral als je daarna de bocht wilt nemen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor dat je begint eerst een middagje oefenen op een parkeer terrein.