hoe kon men op een fiets opstappen met een groot wiel?

deze fietsen waren mans hoog.
ook afstappen weet ik niet hoe dat ging.
en sturen? bij een scherpe bocht
weet u welke fietsen ik nu bedoel?
ik zal eens proberen er een plaatje bij te zetten.
daarvoor ben ik nog wel even bezig.

Toegevoegd na 1 minuut:
hoe heten deze fietsen?

Toegevoegd na 2 minuten:
zowat de eerste fietsen ooit

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Fietsen
5K
Cryofiel
13 jaar geleden
Je bedoelt de vélocipède. Die bestaan in twee soorten: 1.  Met klein achterwiel:
      http://www.zuckman.com/ragbrai/067-monday-velocipede.JPG 2.  Met groot achterwiel:
      http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/4e/Michauxjun.jpg
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja. die van nr 1 bedoel ik
ik had geleerd hoe ik een plaatje erbij moet zetten.
dat weet ik nu even niet meer.
ik ben mijn schrift nu kwijt waar dat in staat.
in elk geval bedankt.
voor het geven van de naam.
velocipede.
met de streepjes op de letters ook.

Het beste antwoord

Ha! Dit type fiets heet een Hoge bi; voor het opstappen, zie dit youtubefilmpje http://www.youtube.com/watch?v=U9XDm2TOMfM vanaf 5:09 - dat gaat nog best soepel!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Zo'n fiets noemt men een hoge bi (biciclette).
Even boven het achterwieltje zat er een steuntje met behulp waarvan men even kon steppen en als de gang er in zat kon men erop afzetten om een been over het zadel te kunnen zwaaien.
Echt scherpe bochten kon men er niet mee maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deze fiets met een groot voorwiel heeft een grote bi.
En bi is afkomstig uit het Frans waar het bicyclette heet.
In het Nederlands dus een rijwiel.
Deze fiets was niet gemakkelijk op te fietsen, bij het minste bochtje of hobbeltje in de weg had je de kans op over het voorwiel heen te vallen.

En hoe deze mensen op zo'n fiets opstapte met een ladder of het kleine extra voetpedaaltje op de stang van onder het zadel naar het kleine achterwiel toe.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je bedoelt de vélocipède, of de hoge bi.

Deze fietsen waren inderdaad erg moeilijk te bestijgen, te berijden, en af te stappen, doordat ze erg labiel waren. Ook sturen vereiste veel balanceerkunst.

Jonge mannen riskeerden inderdaad een harde val met deze voorlopers van de fiets. Voor vrouwen (met verplichte rokken) waren deze fietsen onbruikbaar.

Zie de beide Bronnen hieronder voor details.
13 jaar geleden
Ik vermoed, dat de vélocipède ergens tegenaan werd gezet om het opstappen te vergemakkelijken.