Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Moet je een fietsaccu tot 100% opladen of bv tot 80%?

Hoe zitten die oplaadpercentages bij het laden van een fietsaccu. Kan je volgens bijlage een accu opladen . Wbt het snoer.

Picture for question
7 maanden geleden
in: Fietsen
ronron1212
7 maanden geleden
ik laad altijd 100% heb de batterijen 8 jaar in gebruik en doen het nog steeds als nieuw
TurfGraver
7 maanden geleden
Persoonlijk zou ik snoer altijd uitrollen.
Amadea
7 maanden geleden
Precies hetzelfde als TurfGraver dacht ik. Want zo'n bundel warm wordend snoer op een houten bord, dat kan brandgevaar opleveren!
Thecis
7 maanden geleden
@Amadea
Ik ben het er mee eens dat je een snoer moet uitrollen voor efficiëntie. Echter voor brandgevaar geldt dat in dit geval niet omdat het in dit geval aan de secundaire kant van de trafo zit. Veel lager voltage en amperage dan een gewone haspel (waar dit wel geldt). Er zal wel iets meer warmte komen, maar bij lange na niet in de buurt van de ontbrandingstemperatuur van hout. Zo'n warm snoer kan je namelijk nog gewoon vasthouden. Goed punt in basis maar brandgevaar zal hier niet aan de orde zijn.
Cryofiel
7 maanden geleden
@Thecis, hoewel je volkomen gelijk hebt, toch twee kanttekeningen. Ten eerste: vanuit de menselijke psychologie / gewenning is het beter om altijd dezelfde procedure te volgen. Die wordt dan een automatisme. Dat geeft minder kans op fouten dan wanneer je per geval moet beoordelen hoe je moet handelen (in dit geval: of een snoer wel of niet moet worden uitgerold). Ten tweede: naast warmte-opbouw zorgt het "lussen" van een snoer ook voor zelfinductie. Je maakt als het ware een kleine spoel. Die verhoogt de weerstand voor wisselstroom, wat niet efficiënt is en voor meer warmteproductie zorgt, en het kan de elektrische karakteristieken beïnvloeden. Ook hier geldt dat dat in dit geval geen probleem zal zijn, maar... zie punt 1 hierboven. Ten derde: aan de secundaire kant van de transformator heb je meer stroom en minder voltage dan aan de primaire kant. Een hogere stroom geeft juist meer warmteproductie dan een lagere stroom. Ten vierde: ik zou twee kanttekeningen maken, maar ik zit nu al op nummer vier. Kennelijk kan ik niet tellen.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (2)

Je hoeft een fietsaccu meestal niet tot 100% op te laden. Veel experts raden aan om het opladen te beperken tot ongeveer 80% voor een langere levensduur van de batterij.

Als je altijd tot 100% oplaadt, kan dat de batterijcapaciteit op lange termijn verminderen. Dus, als je je accu regelmatig opladt, probeer dan die 80% aan te houden.

Wat betreft het opladen met het snoer: zorg ervoor dat je de juiste lader gebruikt en dat deze goed functioneert. Een afwijkende lader kan schade aan de accu veroorzaken.

Wie heeft ervaring met het opladen van een fietsaccu? Wat zijn jullie tips om de levensduur te verlengen?
(Lees meer...)
7 maanden geleden
Ikhebgeenidee
7 maanden geleden
Wat is de reden van het duimpje naar beneden/de min?
Vaughn
7 maanden geleden
"Wat is de reden van het duimpje naar beneden/de min?" Ik denk dat omdat AI een spelfout gemaakt heeft? Verder geldt die claim van 80% maar voor een klein deel van de batterijen, anderen zeggen weer dat je een volledige cyclus moet doorgaan beter is, dus van helemaal leeg naar helemaal vol, en dan weer helemaal leeg.
Thecis
7 maanden geleden
Lithium ion accus blijven het beste door de lading tussen de 20 en 80% te houden. Ik doe het zelf ook met telefoons (ook vergelijkend) en ik merk het verschil (is ook meetbaar).
Vaughn
7 maanden geleden
"Lithium ion accus blijven het beste door de lading tussen de 20 en 80% te houden." - Bij auto's geldt die 80% regel, die hebben daarom ook in de auto de mogelijkheid de laadgrens op 80% te zetten, althans dat is het geval bij mijn Polestar. Echter zijn de laders van fietsaccu's daar niet op voorbereid noch is het geadviseerd om 's nachts de wekker te zetten om de accu niet volledig te laden voor de volgende ochtend.
Met de huidige lithiumcellen – het overgrote merendeel van de accu’s heeft deze tegenwoordig – maakt dat niets uit. Of je batterij nu nog voor 40, 60 of 80 procent vol is, je kunt zonder zorgen gewoon bijladen. En dat kan ook gewoon tot 100 procent.
(Lees meer...)
7 maanden geleden
Thecis
7 maanden geleden
Helaas heeft de ANWB niet de volledige kennis hiervan blijkbaar. Om Lithium accus goed te behouden wordt aangeraden de lading tussen de 20 en 80% te houden. Dat is toch beter voor de accu. Op tweakers zijn daar hele topics over.
Het klopt wel dat het volledig opladen veel minder schadelijk is dan voor NiMH accu's. Maar een accu gaat echt wel minder lang mee door elke keer naar 100% te laden.
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing