Wat vergt meer inspanning: zittend of staand fietsen?

Beide: op een gewone fiets, zelfde zwaarte van trappen, zelfde tijdsuur.
Bij welke verbrand je meer calorieën?

2 jaar geleden
in: Fietsen
1.3K
Amadea
2 jaar geleden
Staand is veel intensiever.

Antwoorden (1)

Staan kost meer inspanning.
In 2008 ontdekte professor Ernst Hansen dat wielrenners beter konden blijven zitten tot het stijgingspercentage 10% bedroeg. Vanaf dat moment werd staan effectiever in termen van langdurig vermogen, hoewel de renners 5% meer zuurstof verbruikten bij het staan.
Tijdens korte (minder dan 30 seconden) totale ‘uitbarstingen’ is het piekvermogen gemeten op 25% hoger bij staan dan bij zitten, maar er is een compromis.
Onderzoek heeft aangetoond dat zelfs bij ondiepere hellingen van ongeveer 4% stijgen met 19 km/u zittend 10% minder zuurstof nodig heeft dan staand.
Dat komt vooral omdat het zwaartepunt van het lichaam wordt ondersteund door het zadel, waardoor energie wordt bespaard.