Hoe voorkom ik dat mijn fiets (opnieuw) gaat roesten?

Voordat ik de roest probeer te verwijderen, wil ik dit graag weten zodat het geen verspilde moeite is.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Fietsen
7.9K

Het beste antwoord

ik gebruik er turtle wax voor. dat laat een waslaagje achter, net als bij auto's. (en badkamertegels by the way: nooit meer kalkaanslag!)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat van die badkamertegels is een goeie!
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja dat werkt als een tierelier: nog maar één keertje de kalk eraf poetsen en daarna nooit meer zwoegen :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor mij het beste antwoord. Ik ga het zeker uitproberen. De anderen hadden alleen oplossing waarvoor je moet overschilderen. Dat wil ik niet.

Andere antwoorden (6)

je zou er olie op kunnen smeren zodra je de roest verwijdert hebt
dit moet je wel regelmatig doen.
ook is er een spray in de handel van brunox die zou roest kunnen verkomen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt je velgen na de schoonmaak goed invetten met vaseline, zolang er geen lucht bij het ijzer komt zal het niet roesten. Dit doe je namelijk ook met schaatsen.
Ook andere onderdelen kan je invetten maar kijk uit bij delen welke je kunt aanraken met je kleding anders geeft het vlekken, misschien kan je daar ( stuur etc..) een heel dun laagje aanbrengen.
Zo deden ze het vroeger ook al en mijn dochter had laatst een 2e hands fiets gekocht bij een "mannetje"en deze zat ook helemaal in het vet ... zit nog geen roest op ondertussen.
Probeer het roest voorzichtig te verwijderen, met een staalborstel beschadig je de beschermlaag nog meer en dan is de roest kans ook groter, met cola wil het aardig lukken deze 'vreet'de roest er af namelijk door het zuur in de cola.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je kan je fiets ook laten lakken met roestvrije lak en dan roest je fiets nooit meer.
en als je fiets roest kan je er ook WD40 op spuiten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1. Losse roest verwijderen (staalborstel).
2. Schuren.
3. Stofvrij maken.
4. Roestomvormer.
5. 1 Dag laten harden.
6. Stofvrij maken.
7. Grondverf.
8. 1 Dag laten harden.
9. Juiste kleur verf aanbrengen (eindkleur).
10. 1 Dag laten harden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is een uitstekend middel in de handel: Owatrol-olie.
Het is geen olie zoals de naam doet vermoeden maar een roestwerende verfverbeteraar.
Je kan het puur gebruiken over roestig ijzer en daarna schilderen.
Het komt uit de scheepsbouw-wereld.
Waarschijnlijk alleen verkrijgbaar bij en boten winkel.
De olie is ook een verfverbeteraar, door toevoeging van owatrol-olie hecht de verf beter, bladdert niet of veel minder, stijkt beter uit en vloeit beter.
Het maakt de kwaliteit van de verf aanzienlijk beter.
Je kan het ook gebruiken om hout te inpregneren.

Toegevoegd na 1 uur:
Owatrol-olie gaat een chemische verbinding aan roest, die tesamen een beschermig vormt tegen roest!
Allees de losse roestdeeltjes verwijderen is voldoende, daarna de olie er op, later de verf met olie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
klinkt goed
Je kunt hem het beste onderdompelen in cola.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de hele fiets? dat is een leuke voorstelling..