Waar kijkt een dief snel naar als hij een fiets steelt?

Hallo,

Ik ga binnenkort een nieuwe fiets van rond
de €300 kopen. Ik ben alleen bang dat hij word gestolen
bij de lokale station. Dus wat maakt een fiets voor een dief aantrekkelijk om het te stelen?

En ziet een dief snel het verschil tussen een splinternieuwe fiets die €300 of €1000 heeft gekost?

En natuurlijk preventie tips naast een goeie slot.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Fietsen
5.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Laat je prijskaartje eraan hangen en je tas met portemonee, dan is die zo weg, staat je fiets er nog en is je tas weg dan weet je waar het de dief om te doen was.

Het beste antwoord

Het ligt met name aan je slot of je fiets aantrekkelijk is voor diefstal.

Het bovenste slot is heel aantrekkelijk voor diefstal van je fiets.
Voorral als je hem aan een paal doet.
De dief kan zo je hele fiets optillen zodat het slot onder spanning komt. Geloof het of niet, maar dit model slot springt in dat geval in 1x open!!

Als je het onderste slot gebruikt is diefstal heel onaantrekkelijk.
Dit zijn 1 van de beste sloten die er bestaan voor de fiets.
Ze zijn wel erg prijzig. (tussen de 18 en 40 euro)
Met dit slot is de dief te lang bezig om hem open te krijgen, en zal hij deze fiets overslaan.

Doe het slot ook altijd om je frame, en nooit door je voor of achterwiel heen. Maak hem ook altijd vast een aan vast object.
Als je hem vastmaakt aan een vast object zorg je ervoor dat je fiets niet van de grond los kan komen, en kan hij niet zomaar achter in een busje worden getild.
Er zijn ook fietsendieven die een fiets onder hun arm meenemen en thuis openbreken. Daarom is het heel belangrijk dat je je fiets vastzet aan een object.

Jij noemt het station, maar ik stal al jaren dagelijks mijn fiets op het station met het dure slot en er is nooit iets aan de hand geweest.
Juist het station is een veilige plek om je fiets neer te zetten.
Zet hem dan wel op een drukke plek waar veel reizigers langslopen. Fietsendieven zoeken juist rustige afgelegen hoekje s op om daar hun slag te slaan.
Verder is het 0,1% kans als de dief jouw fiets kiest want er staan op veel stations meer dan 1000 fietsen.

Nog een tip is om een fietsalarm aan te schaffen.
Voor een introductiefilmpje kan je op onderstaande link klikken.

Als laatste zou je kunnen overwegen om een verzekering af te sluiten. Dit kost voor een fiets van 300 euro denk ik niet meer dan 50 euro per jaar.

Ik zou dus niet bang zijn, want je fiets heeft trek in een fietsenrek!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Ha, die Raico;

De gelegenheid maakt de dief, zegt het spreekwoord. Dat betekent dus dat je je fiets niet alleen op slot, maar ook ergens aan vast moet zetten. Verder maakt het volgens mij niet zoveel uit wat voor fiets het betreft: de goedkopere fietsen worden vaak gejat voor eenmalig gebruik (uit de kroeg en geen geld voor de taxi) en de duurdere om te worden doorverkocht. Kortom: een goed extra (ketting-, beugel- of kabel)slot kopen en vast maken aan een stevig object.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Allereerst een oude wijsheid: gelegenheid maakt de dief. Als jouw fiets steelbaar is, wordt hij gestolen. Denk daarbij aan de plaats waar je m neer zet, kunnen veel mensen hem zien staan of staat ie achteraf?
Verder is het slot van groot belang. Veel dieven zijn goed in het openmaken van een specifiek [veel voorkomend] slot. Koop daarom een apart van je fiets. Het liefst een slot waarmee je ook je fiets zou kunnen verzekeren. Als er iemand verstand heeft van sloten en de veiligheid dan is het wel de verzekeringsmaatschappij die voor de kosten moet opdraven.
Verder zullen de meeste dieven een vergelijking maken: hoeveel risico loop ik als ik deze of als ik die fiets pik? Waarmee ben ik het langst bezig [om open te maken] en welke is het meeste waard?
Probeer een fiets te rijden die niet 5 keer duurder is dan de fietsten waar je jouw fiets vaak bij neer zet.
Verder zou ik je aanraden je fiets te laten graveren [zie bron]. Daarmee staat je fiets meteen geregistreerd en kan de politie in geval van opsporing direct jou als eigenaar vinden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2 sloten zorgen er al snel voor dat de dief nog even verder zoekt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij een station is vaak een fietsenstalling.
Maak daar gebruik van. Koop een abonnement.

Ik heb pas een paar keer in mijn leven een splinternieuwe fiets gehad en die van €300 was binnen drie maanden gestolen, omdat hij maar alleen met een gewoon slot op slot stond.

Sindsdien gebruik ik daarnaast altijd een stevig kabelslot.
Dus TWEE verschillende goede sloten, waarvan een een kabel, vastgemaakt aan een vast voorwerp.
Ook is ooit een fiets van mij gestolen omdat die te lang op een zelfde plaats stond, namelijk tijdens het weekend bij een station, waar niet veel licht was.

In veel gemeenten kun je je fiets laten graveren en registreren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Amadea
12 jaar geleden
En zelfs met twee sloten heb je nog geen garantie dat je fietsend naar huis kunt: van mijn goed op slot gezette fiets waren het achterlicht en de jasbeschermers verdwenen, en ze waren blijkbaar verstoord bij de poging het gelzadel ook weg te halen want dat zat los en de bevestiging ervan kon niet meer hersteld worden. Dus een flinke kostenpost....
In de eerste plaats kan je je fiets laten verzekeren. Dat verandert niets aan de kans op diefstal, maar wel aan de kans op terugvinden van een gestolen fiets. De politie doet niets als jij aangifte doet van de diefstal van een onverzekerde fiets. Verder zal de dief in eerste instantie kijken naar een fiets die niet ergens aan vast zit. Deze is natuurlijk gemakkelijk en snel mee te nemen. Een gewoon beugelslot hebben ze zo open en anders gooien ze de fiets in een busje en zeggen tegen omstanders, "dat die kinderen ook altijd hun sleutels verliezen!". Zorg dus voor een deugdelijk tweede slot. Niet zo'n dunne spiraal, want die is zo doorgeknipt, maar een stevige kabel met een discusslot. Een cijferslot kan ook, maar als je fiets altijd buiten staat, dan heb je kans dat je slot gaat roesten en dat je de juiste cijfercombinatie niet meer kunt invoeren. Ongetwijfeld staan er tussen al die fietsen nog veel mooiere en duurdere dan die van jou. Zoek een mooie dure fiets uit, waar je die van jou naast parkeert. De kans is dan groter, dat de dieven voor die andere gaan. Zoek een bewaakte fietsenstalling, want als een dief weet dat jij elke dag van zo tot zo laat weg bent, dan heeft hij natuurlijk alle tijd om specifiek achter jouw fiets aan te gaan. Ik weet eigenlijk niet waarom je zo'n mooie dure fiets bij het station wil neerzetten. De meeste mensen kopen juist tweedehands een oude fiets voor het station en laten hun mooie nieuwe fiets veilig thuis staan. Misschien is dit ook een optie voor jou; kijk maar eens op het prikbord in de supermarkt. Veel plezier alvast met je mooie nieuwe fiets :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een opvallende fiets willen ze vaak laten staan. Sloten zeggen niks mijn fietsen altijd aan iets bevestigt en nog weg fiets sloten kapot op de grond. Toch goed op slot zetten zet hem in het zich van een camera meeste stations hebben die hangen en koop een opvallende fiets althans dat zou ik doen. Bloemen motief of zoiets.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een dief kijkt in de eerste plaats of hij snel kan handelen, dus of de fiets makkelijk te stelen is. Verschil tussen fietsen ziet hij wel, maar zelfs een oude fiets brengt al gauw iets op als je hem verkoopt.
Dit voorkom je door gebruik te maken van een goed kettingslot met dikke schakels en een hangslot aan het eind.
Zet de fiets vast aan een vast object, niet aan iets waar de fiets/slot overheen getild kan worden, en zorg er aan de kant van de fiets voor dat je het kettingslot om het FRAME vastzet, niet om een wiel. Anders vind je alleen je voor- of achterwiel nog terug bij terugkomst.