Waarom gaat mijn fiets ketting los bij het schakelen?

Ik heb een nieuwe fiets gekocht met 6 versnelling door het schakelen is mijn ketting al twee keer los gegaan, ik durf niet meer te schakelen tijdens het fietsen.

Wat doe ik verkeerd ?

Bedankt !!

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Fietsen
2.4K
Amadea
3 jaar geleden
Misschien moet de fietsenverkoper de ketting nog even goed afstellen? Het is in elk geval wel nodig om tijdens het schakelen niet vooruit te trappen, maar even stil houden of (indien je handremmen hebt) achteruit draaien.
HeerVoldemort
3 jaar geleden
Ik zou het advies van Amadea opvolgen. Zobde van een nieuwe fiets als je er zo weinig plezier aan beleeft.

Antwoorden (2)

Een van de bekende oorzaken van het doortrappen tijdens het fietsen, is gelegen in een kettingschakel die vastzit. Dit verschijnsel is eenvoudig te herkennen, want tijdens het fietsen wordt dan gemerkt dat bij het trappen of bij het schakelen van de versnelling de trapper lijkt door te schieten, zodat er sprake is van een moment dat geen weerstand wordt ervaren.

In deze situatie kan als gevolg van het doortrappen en het gebrek aan weerstand de voet van het pedaal afschieten. Dat kan uiteraard tot gevaarlijke situaties leiden, want het evenwicht kan zo verloren gaan en bovendien verliest men heel even een moment de controle over de fiets.

Een fiets trapt door als er sprake is van een kapotte naaf. Ook dit is een verschijnsel dat een oorzaak vormt voor het doortrappen van de fiets. Dat kan bijvoorbeeld voorkomen bij kracht zetten op de pedalen, zoals in de situatie, waarbij uit stilstand kracht wordt gezet op de trappers om snel vooruit te komen.

Bij doortrappen kunnen zich er ook nog andere oorzaken voordoen, zoals de mogelijkheid dat de ketting te slap staat of dat de ketting is versleten en daarbij ook de tandwielen slijtage vertonen. Verder kan er nog een simpele oorzaak zijn, zoals een versnelling die niet goed is afgesteld en de situatie ontstaat dat een in de 2e versnelling de fiets doortrapt. Dit kan ook van toepassing zijn op de situatie ´nieuwe fiets trapt door´.

Vastzittende kettingschakel
Kapotte naaf
Slappe ketting
Versleten ketting en tandwielen
Niet goed afgestelde versnelling
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Bedankt voor u reactie !
Zonder derailleur zou ik zeggen dat dat komt doordat er waarschijnlijk alleen bij een bepaalde versnelling de ketting iets opgetild wordt. Je moet de ketting iets stakker zetten en verder goed kijken of het wiel er goed stevig in zit en ketting spanner aandraaien.