Controleert de politie op te snelle elektrische fietsen?

Ik heb het oog op een elektrische fiets die op een recht stuk (met super hard meetrappen en een ontgrens functie) zo’n 45km/h kan halen.
De fiets heeft een 1000W motor en een 48V accu in Nederland zit het zo:

Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?
Voor een elektrische fiets (of e-bike) gelden dezelfde verkeersregels als voor een gewone fiets. U hoeft bijvoorbeeld geen rijbewijs te hebben. Op een elektrische fiets moet u zelf meetrappen om vooruit te komen. De trapondersteuning stopt bij 25 kilometer per uur.

Nu heeft de fiets een functie dat hij trapondersteuning biedt tot 25km/h, ook kan je het vergelijken met het ontgrenzen en begrenzen zoals een scooter. Ontgrenst kan hij dus harder..
Nu denk ik als ik er een beetje “slim” mee omga en ik hem in het “openbaar” netjes begrenst laat dat er niet veel zal gebeuren. Wel zal ik hem willen ontgrenzen op mountainbike/cross paden in het bos, hier haal je overigens ook nooit 45km/h, het gaat meer om de “kracht” die erachter zit en zo je dus beter vooruit komt op de grove ondergrond.

Ik heb trouwens mountainbike ervaring en ook de beschermingsmiddelen daarvan, denk aan een helm, het pak en de schoenen.

Picture for question
3 jaar geleden
in: Fietsen
4.2K
ronron1212
3 jaar geleden
Voor deze fiets geld het kenteken en het dragen van een helm en een verbod op het fietspad en ja dat wordt gehandhaafd.
tinus1969
3 jaar geleden
let op met dat 'ontgrensd lan hij harder.;
tinus1969
3 jaar geleden
Let op met dat 'ontgrensd kan hij harder'. Het is de vraag of je die begrenzing er zelf af kan halen (of data dat in een werkplaats moet); als je die begrenzing er zelf af kan halen is het wettelijk een 45 km/uur fiets en is kenteken verplicht.
Verder; een 45 km/uur fiets is niet echt een fiets meer, en het is de vraag of zo'n gemotoriseerde fiets toegestaan is op mountainbike paden - daar mogen immers ook geen (cross)brommers.
SentWierda
3 jaar geleden
De vraag stellen is de vraag beantwoorden: als je het woord 'te' gebruikt, dat weet je dat je in overtreding bent.
Wat je dan niet weet is hoe hoog de pakkans is.
Granky
3 jaar geleden
@SentWierda daar komt het inderdaad op neer.
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Een boete kan maar is niet zo erg. Als je iemand aanrijdt en door jouw toedoen veroorzaak je een blijvend letsel met een niet wettelijke fiets dan heb je wel een probleem. Je kan aansprakelijk gesteld worden. Dit zou kunnen betekenen dat heel je leven moet werken om de schade vergoeding te betalen. Als je snel wil rijden in een drukke omgeving koop een speed pedelec. De EE SPORT is betaalbaar en goed. Kijk op de www.ebike-efos.nl

Antwoorden (1)

Ja. Zo werd in Zwijndrecht een dergelijke fietser beboet toen deze met een te hoge snelheid door een zone 30 reed. Om de snelheden te meten werd gebruik gemaakt van mobiele flitsapparatuur.
Dit was wel een toevalstreffer, want gerichte snelheidscontroles op fietsers zijn er niet.