Als je fietsketting erg verroest is, is het vervangen ervan mogelijk de beste optie voor het welzijn van je fiets. Onvolkomenheden in ernstig aangetaste kettingen kunnen andere onderdelen van de aandrijfeenheid beschadigen. Voor fietsen die alleen roest op de oppervlakte hebben, kan limoensap of WD-40 helpen om de ketting te herstellen naar een glimmende en roestvrije staat.
Omdat een fietsketting zo moeilijk goed te smeren is, is zeer goede smeerolie nodig. Dat is niet een of andere universele olie voor huis, tuin en keuken of de naaimachineolie die nog steeds in de rekken bij de fietsenmaker te vinden is. Ook goedkope rijwielolie voldoet niet.
Kettingolie moet een zeer hoge vlaktedruk (1000 Newton op een pennetje van 3 mm2!) kunnen weerstaan, moet heel goed hechten en mag door water niet afgespoeld worden. Geschikte smeermiddelen die hieraan voldoen vind je bij de betere fietsenmaker (de race- en mountainbikespecialist). Deze speciale kettingoliën (bijvoorbeeld Pedro’s, Sapim, Rohloff of Finish Line) zijn meestal gebaseerd op plantaardige oliën die de genoemde eigenschappen in hoge mate bezitten.
Wet Lube is door zijn vettere samenstelling geschikt voor de ketting als de fiets veel in de regen staat. De dikke samenstelling (feitelijk wordt er een laag vet op de ketting aangebracht) zorgt er voor dat de smering ondanks de regen niet van de ketting af spoelt en de ketting dus de gehele rit goed beschermd en gesmeerd wordt.
- Bronnen:
-
https://nl.wikihow.com/Roest-van-een-fiets...
-
https://www.cyclon.nl/tips/het-smeren-van-...
-
https://www.fietsersbond.nl/de-fiets/onder...