Wat helpt allemaal tegen een lekke band?

Rij net een week op mijn nieuwe fiets ,ik let op voor glas en andere scherpen dingen op de weg. Maar helaas de eerste 300 km zitten erop en ik heb een lekke band.

Nu breng ik de fiets morgen naar de fietsenmaker . Maar ik hoor over allerlei sprays en gells die je in de band zou kunnen spuiten ? Weet iemand hier meer over ? Werken antilek banden ?

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Fietsen
1.4K
Ivana
3 jaar geleden
Een Hollandse meid plakt zelf haar band. Eigenlijk hoort dat bij je opvoeding.
Je hebt pech gehad, want zo vaak is dat niet nodig. 2 Keer per jaar is al veel. :)
ronron1212
3 jaar geleden
https://www.slimestore.nl/lekke-band
Castle
3 jaar geleden
Zorg ervoor dat je banden op de juiste spanning staan. Te lage spanning en ze slijten sneller. Die spray's ben ik geen voorstander van want die zorgen dat je misschien thuis komt maar repareren het lek niet. Als er een lek is kan er namelijk nog iets in de band steken dat eruit moet. De buiten- en binnenband moeten hierop gecontroleerd worden. Antilek-banden zijn beter maar ook veel duurder. Het beste is wanneer je zelf even leert plakken. Het is niet moeilijk en is vrij snel gedaan. Een fietsenmaker kan wel maar dan moet je fiets erheen. Je moet wachten of later ophalen. Je betaald natuurlijk ook loonkosten en materiaalkosten.
Pieterke
3 jaar geleden
Hier staat een instructiefilmpje. Kun je het zelf leren:https://www.vakantiefietser.nl/praktische-tips/filmpjes/band-plakken/
Bespaart je veel geld.
HeerVoldemort
3 jaar geleden
Haha, al die reacties over: "Plak zelf je band" tja zo ben ik ook opgevoed. Wij Nederlanders zijn gewoon gieren. Maar dat is eigenlijk zielig voor die arme fietsenmaker. Broodroof! Gun die man ook zijn geldje.
Inekez1
3 jaar geleden
Voordeel van spray: makkelijk mee te nemen onderweg, makkelijk te gebruiken als je onderweg een lekke band hebt, je kunt daarna verder fietsen naar huis of fietsenmaker en hoeft dus niet te lopen. Nadeel van spray: band met gelvulling fietst minder soepel dan band met lucht, dus je wil die band met gel alsnog vervangen door een band met lucht. Gel krijgt je er niet meer uit, dus je hele binnenband moet vervangen worden. Plakken is geen optie meer als er eenmaal gel in zit. --- Voordeel antilekband: gaat echt minder snel lek, dus op termijn goedkoper dan steeds nieuwe plakkers of nieuwe binnenband en gelspray.
Nadeel antilekband: eenmalige investering. --- Antilektips:
- te harde bandenspanning = sneller lekke band
- te zachte bandenspanning = sneller lekke band
- rijd geen stoepranden op en af
- zorg dat velglint, binnenband en buitenband netjes aansluiten. Fietsen via internet of bouwmarkt zijn soms slecht gemonteerd. (Check dan ook gelijk de remmen e.d.)

Antwoorden (2)

die antilek banden zijn sprookjes ook al heb je banden van wat dikker rubber, ze slijten altijd wel dus het rubber wordt dunner en kan dan zo scherpe dingen door heen gaan.
En gels etc nooit van gehoord.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
ronron1212
3 jaar geleden
@BarbaraVos de fiets is nieuw. dus slijten is niet het geval.
Er zijn wel degelijk goede antilekbanden, die een speciale wapening hebben tegen scherpe indringers. Ze zijn niet goedkoop (meer dan € 30,-, maar zeker de moeit waard. Een goede fietsenmaker zal je zeker vooruit helpen. Ik fiets zelf erg veel en heb de laatste 20 jaar nog nooit een lekke band gehad (ja, dus wel antilekbanden).