Bestaan er elektrische fietsen die je opladen door te fietsen, net zoals een knijpkat zaklamp?

Bestaan er elektrische fietsen die alleen maar kan opladen door te fietsen net zoals een knijpkat zaklamp?
En zijn dat ook fietsen zonder ketting?
waarbij de stroom wordt opgewekt door een dynamo op de trap as en dan via stroom kabels naar de elektromotor op bijvoorbeeld de achter as met een versnellingsbak er tussen waar mee je de weerstand kan regelen.

3 jaar geleden
in: Fietsen
2.3K
TurfGraver
3 jaar geleden
Is niet rendabel te krijgen.
Te veel verliezen.

Antwoorden (1)

Er is een moedige poging gedaan om zoiets te maken. De Nederlander Mark Sanders is de ontwerper van een in Korea gebouwde fiets met elektrische transmissie.

De Mando Footloose is een kettingloze e-bike. De pedalen genereren de elektriciteit die de motor voedt.
https://www.rtlnieuws.nl/tech/bright-reviews/artikel/3975257/uitpakparty-mando-footloose (27 april 2018)

De fiets heeft een (begrensde) topsnelheid van 25 km/uur en weegt net iets meer dan 21 kilo. De fiets heeft dezelfde geavanceerde kettingloze hybridetechnologie als zijn voorganger voor de aandrijving van de interne motor van 250 watt. In plaats van een traditionele mechanische verbinding tussen de cranks en het achterwiel zijn trappers en achterwiel via een alternator met elkaar verbonden. [...]
https://www.classylife.nl/bijzondere-mando-footloose-kettingloze-e-bike/

Natuurwetten geven echter aanleiding te verwachten dat het vooral een gimmick zal blijven. Een kettingoverbrenging heeft gewoon minder energieverlies.

Ik heb bij ‘Bronnen’ ook nog twee (engelstalige) bronnen vermeld.
.
Voor de volledigheid: het antwoord op de vraag is ja. Er is niet alleen een moedige poging gedaan. Er zijn al twee versies van op de markt verschenen, de eerste met een vouwbaar frame, en de tweede met een vast (en dus wat lichter) frame.

Er is ook al een Marktplaats-aanbieding geweest van een eigenaar in Groningen die er vanaf wilde. https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en-brommers/elektrische-fietsen/m1582187717-mando-footloose-im-ebike-stadfiets.html