Waarom trapt een Bosch E-Bike zo zwaar?

Als de accu leeg is trapt hij echt zwaar wat ik ook doe

3 jaar geleden
in: Fietsen
7.9K
ronron1212
3 jaar geleden
In zijn laagste versnelling zetten.
Inekez1
3 jaar geleden
De vraag is niet te beantwoorden zonder de fiets te zien. Zelf kun je het volgende controleren:
- zijn de banden goed op spanning? Te zachte banden trappen zwaar.
- zitten de wielen recht in het frame? Als een wiel een beetje scheef zit loopt het misschien constant tegen het frame, de rem of ander onderdeel aan waardoor het continu afremt.
- werken de remmen goed? Zitten ze niet per ongeluk continu aangespannen waardoor je de hele weg aan het remmen bent? Door opgehoopt vuil of een beschadiging in remhendel, remleiding of remmen zelf kan de rem ontregeld raken.
- werken de versnellingen goed?
- is de ketting goed op spanning? Houd er rekening mee dat een elektrische fiets een zwaardere fiets is dan een niet-elektrische fiets. Zonder ondersteuning rijdt een elektrische fiets dus anders dan je wellicht gewend was. Als je altijd veel ondersteuning van de accu vraagt, is het verschil ineens wel heel groot als alle kracht weer uit je eigen benen moet komen. Even wennen misschien?
ronron1212
3 jaar geleden
@Inekez1 een electrische fiets trap altijd zwaarder niet omdat hij een 5 kilo zwaarder is de motor moet je mee draaien.
Ritsuka
3 jaar geleden
Met een lege accuvtrapt het altijd zwaar, electrische fietsen zijn zwaarder
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Kan je hem niet in de 'loop' stand zetten. Hier ook een ebike met Bosch...die heeft zo'n stand. Walk noemen ze dat.
ronron1212
3 jaar geleden
@ikweethetniet dan heb je nog steeds de accu nodig en die is n in de vraag leeg.

Antwoorden (1)

Beste Klep,

Fietsenmaker hier ;)

Een ondersteuningsmotor zoals de Bosch middenmotor op fietser bestaat uit verschillende bewegende onderdelen binnenin de motor. Als er geen ondersteuning wordt gegeven door de motor zul je deze onderdelen op eigen kracht in beweging moeten zetten. Hierdoor ontstaat er weerstand wat het trappen zwaarder maakt dan bij een normale fiets. Daarbij is een e-bike gemiddeld ook nog eens een aantal kilo's zwaarder dan een normale fiets. Echter zou het met een redelijk moderne e-bike met Bosch motor (tussen de 1-4 jaar) wel te doen moeten zijn om te fietsen zonder ondersteuning of met een lege accu. Mocht het zo zijn dat het echt te zwaar is, dan zou ik aan de lokale fietsendealer (die ook fietsen met Bosch motoren verkoopt) advies vragen. Zij kunnen de fiets even kort nakijken om te zien of er iets aan de hand is.