Hhoeveel energie verbrand je met 25 km fietsen (in 1 uur) met een gewone en een elektrische fiets?

Met een elektrische fiets verbrand je ook energie (want je beweegt), maar het zal niet zoveel zijn als op een gewone fiets. Hoeveel verschil is er tussen het fietsen op een gewone fiets versus een elektrische fiets (in dezelfde omstandigheden, gunstig weer, geen tegenwind, vlakke weg, etc)?

3 jaar geleden
in: Fietsen
2.1K
fremar
3 jaar geleden
zie hier eens:
https://www.fietsenwinkel.nl/blog/hoeveel-calorieen-verbrand-je-met-fietsen

Antwoorden (1)

Energie wordt niet verbrand, maar opgewekt of verbruikt. Voor het fietsen hangt het helemaal af wat voor soort fiets je hebt (licht, zwaar,versnellingen, racefiets e.d.). Hierbij komen ook de weersomstandigheden. Heb je de wind mee of tegen en is het windkracht 8 tegen of is het windstil.
Je kan dus maar heel globaal aangeven hoeveel enerie het kost om die 25 km af te leggen.
Voorbeelden van de fietsenreclames (ga er maar van uit dat het windstil is)
1 met fiets weeg je samen 70 kg verbruik je 700 kcal
2 met e-bike weeg je samen 85 kg verbruik je ca 270 kcal
(Onder de link zijn diverse sporten te berekenen)
Voor de e-bike is het helemaal een verrassing, want het hangt af van de ondersteuningsstand en veel mensen zetten hem in de boost).
Toegevoegd op 10 mei 2020 20:57: tekst
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Thecis
3 jaar geleden
@Elder161
Hartelijk dank voor het antwoord. Ik ga hier vragen niet op een volledige wetenschappelijk en politiek correcte manier stellen. Daarvoor heb ik te weinig tekens. Het gaat er om dat we elkaar begrijpen (en dat doen we want je snapte me direct ;-) ) Ik snap dat de omstandigheden hier zwaar aan meetellen. Daarom had ik al een beetje wat randvoorwaarden gesteld. Anders is het al helemaal niet te doen. Maar een globale inschatting zou gemaakt kunnen worden (met wat aannames) en dat heb je ook inderdaad weer gegeven. Hartelijk dank!