Fiets ongeluk, wie is er schuldig ?

Ik fietse op het fietspad en er reed een kind voor me van je jaar of 4. Ze trapte zonder te kijken vlak voor een bocht op haar rem en ik botsten tegen haar aan.

Omdat de vader snel weg was heb ik nooit telefoonnummers kunnen uitwisselen.
Maar toen ik thuis kwam zag ik een deuk in mijn telefoon. Zou ik kunnen kijken of ik hun tegen kom om als nog te kunnen regelen met de verzekering of niet.

Toegevoegd na 16 uur:
Heel erg bedankt voor jullie antwoorden!
Hier is wat extra uitleg,
Het was een doorgaande bocht en er was helemaal geen rede om te stoppen, ik keek voor haar uit want zoals iedereen zegt kleine kinderen zijn onoplettend en onverwacht. Ze remde, voetjes op de vloer midden op het fietspad.
Omdat ik haar of me zelf niet voor een auto wou gooien en haar niet volop wou aanrijden (duh). Reed ik tegen het bovenste deel van de trapper aan (zat geen voet ) en toen hield ik mijn evenwicht niet en viel op mijn zij waar mij zij (mobiel zat daar). Het meisje op de fiets viel mee om en hoop dat ze in orde is
Hoop dat dit alles opklaart, de schade blijft zo ie zo voor mij hebben geen nummers uitgewisseld. Vroeg me het alleen af.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Fietsen
1.5K
ronron1212
6 jaar geleden
Ja dat weet je met kinderen daar moet je goed op letten. De schade is voor je zelf.
Ivana
6 jaar geleden
Jij reed erachter dus is het kind niet schuldig. Jij had afstand moeten houden.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Alles wat een kind doet en zeker een kind zo jong, is onverwacht omdat een kind in principe niet kijkt of oplet. Een kind overziet niet wat het doet.
Dat vader snel ervan door ging tekent vader, niets meer of minder. Helaas, je bent een slachtoffer van je eigen onoplettendheid. Schade zul je zelf moeten betalen.
Ritsuka
6 jaar geleden
Van een kind van 4 kun je niet verwachten dat deze volledige vaardigheid in het verkeer heeft. Hier had je op kunnen anticiperen door meer afstand te houden.
erotisi
6 jaar geleden
Voor zover ik me kan herinneren worden de daden van kinderen toegerekend aan de ouder. In het verkeersrecht zijn kinderen tot 14 jaar inderdaad heel erg beschermd (auto bijna altijd schuldig), maar dan is er altijd een motorrijtuig bij betrokken. In het geval van een ongeluk tussen twee fietsers wordt het anders. Ouders zijn dan risico aansprakelijk voor de daden van kinderen. Het beperkte inzicht van kinderen in het verkeer wordt dan niet altijd vanzelfsprekend als bepalend geacht voor de schuldtoewijzing maar juist het inzicht van de ouder. In dat geval is plotseling remmen zonder dat deze te verwachten valt wel een daad die schuld kan aanduiden. Maw : " Bovendien moet de onrechtmatige daad het kind kunnen worden toegerekend als zijn leeftijd daaraan niet in de weg zou staan." In dat geval kan het plotseling remmen dus worden toegerekend aan het kind. En kan het dus ook zo zijn dat de ouder wel aansprakelijk is. Als het echter zo is dat de afstand inderdaad te klein was dan is er sprake van eigen schuld. https://www.juridisch-advies-boonstra.nl/aansprakelijkheidsrecht/aansprakelijkheid-voor-kinderen/
Reddie
6 jaar geleden
Er is geen spreke van "daad van het kind".
Het kind moest ergens voor remmen.
Als jij er bovenop rijdt ben je zelf schuldig.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Als je fietst (of autorijdt) of je jong of oud bent, hoef je toch nooit (achterom) te kijken als je vaart mindert voor een bocht. De achteropkomende moet goed uit (voor zich uit) -kijken.
bamibal
6 jaar geleden
Ik ben wel benieuwd hoe je een deuk in je telefoon krijgt door tegen een kinderfietsje aan te rijden.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Er is een uitdrukking in de rechtspraak die maar zeer zelden gebruikt wordt: om in het gelijk gesteld te worden: "de partij in het pak naaien".
De vordering zal afgewezen worden.

Antwoorden (1)

Artikel 19 Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990)
De bestuurder moet in staat zijn zijn voertuig tot stilstand te brengen binnen de afstand waarover hij de weg kan overzien en waarover deze vrij is.

Het artikel geeft aan dat iemand voldoende afstand tot zijn voorligger dient te bewaren. U moet zoveel afstand van de voorganger bewaren dat u nog tijdig kunt remmen.
Volgens uw uitleg reed er een peuter/kleuter voor u. Als u van plan was deze peuter in te halen had u er niet recht achter gereden maar meer naar links ten opzichte van het kind.
Het is logisch dat een zeer jong kind vlak voor een bocht afremt.
Ten eerste overziet de peuter de weg niet als de weg niet meer recht vooruit te overzien is en
ten tweede:
afremmen voor een bocht is een logische handeling, zeker voor een peuter.
U dient er ook rekening mee te houden dat peuters en kleuters nog onverwachte bewegingen maken, kijk maar naar onverwachts oversteken van de straat.

De eigen aansprakelijkheid van kinderen jonger dan veertien uit hoofde van onrechtmatige daad is uitgesloten. Indien de verweten gedraging om een andere reden dan de jeugdige leeftijd van het kind niet als onrechtmatig kan worden gekwalificeerd rust (ook) op de ouders geen aansprakelijkheid.

Hopelijk kwam de peuter/kleuter echt alleen maar met schrik vrij.
Uit uw beschrijving valt op te maken dat u alleen tegen een kindje bent gebotst en niet languit op straat hebt gelegen. Als uw telefoon tijdens het fietsen gewoon in uw tas of ergens in uw zak had gezeten was deze er zeker onbeschadigd vanaf gekomen.
Als u hen nog tegenkomt valt er niets te regelen met de verzekering.
U zult deze schade geheel zelf moeten dragen.