Wat zou nou echt een goede fiets voor mij zijn?

Deze vraag die ik stel voldoet hopelijk net aan toch de reglementen, zeker aangezien andere mensen die t zelfde hebben als ik het kunnen gebruiken. Nu de vraag.

Eerst even duidelijk maken. Ik ben een zwaar persoon (1m83, 150 kg) die best ruig fiets, zeker als ik een doel heb (bijvoorbeeld een melding), dan probeer ik altijd zo snel mogelijk te fietsen, maar omdat ik apart fiets, krijgt de fiets het dubbel te verduren. Daarom heb ik ook tot nu toe meer kosten gehad, voor reparatie van de spaken vooral, dan een rijbewijs kost. Vaak genoeg waren het wel 2de handse fietsen die ik kreeg en zijn de wegen in m'n stad nou niet echt goed voor je fietsbanden als je 20 km/u rijd met m'n gewicht.

Maar nu, ben ik dus echt op zoek naar een nieuwe fiets, ben ook bezig voor mijn rijbewijs, maar goed, een auto heb je niet zo snel en deze fiets. Die moet toch echt eens, sterker zijn. Want, elke dag zo onveilig fietsen is geen pretje, ik ben ook heel snel moe omdat er gewoon teveel zijwaartse beweging is. Ik wil echt eens een fiets, waar ik gewoon, lekker mee kan crossen, maar welk ook, niet binnen 1 dag al adios is, maar ook niet te duur is (heb eigenlijk helemaal geen geld nu maar goed).

Wat voor soort fiets raad u mij aan? (Als jullie niet specifieks iets weten, dan, de juiste naam voor het soort fiets wat ik zoek)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Fietsen
1.1K

Antwoorden (5)

Mountainbikes zijn over het algemeen behoorlijk stevig en kunnen tegen een stootje. Dit zou je eens kunnen proberen, kan je ook lekker mee door de stad crossen.
Een goed merk hiervoor is Raleigh, deze kan je als ze te duur zijn ook wel tweedehands krijgen, dan moet je alleen wel een beetje op de tandwielen letten, of die niet versleten zijn, die gaan het eerste eraan.
Hopelijk he je hier iets aan en scheur je binnenkort lekker weer door de stad :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moet dan een mountainbike nemen met bredere banden. Originele mountbikes hebben altijd al brede banden die ook veel profiel hebben
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dan had hij misschien geen goede ;-)
die van mij zijn minstens 2 cm. mag ook wel met die zand- of modderbende hier, militair oefenterrein naast de deur, probeer maar eens met dunne banden door de sporen heen te komen die de soldaten daar met hun pantservoertuigen achterlaten :D
Zoek een degelijke Gazelle van minimaal 20 jaar oud. Die zijn dusdanig zwaar uitgevoerd dat je geen last hebt bij het door jou omschreven gebruik.

Die zijn alleen niet overal verkrijgbaar...
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Yep, die had ik ook, flink bepakt op vakantie, hellinkje op en af, bochten: die liet me nooit in de steek tot een sukkel er tegenaan reed.
Het merk Sparta maakt fietsen voor gezette mensen. Kijk daar maar is ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een door Azor in Hoogeveen gemaakte stadsfiets. Zie http://www.profnews.nl/860924/azor-maakt-stadsfietsen-op-maat. Wel wat duurder dan een gemiddelde stadsfiets, maar hij gaat des te langer mee!

Toegevoegd na 13 minuten:
Hier een kopie van het artikel:
Azor uit Hoogeveen maakt stadsfietsen op maat. Dat is ongebruikelijk in een branche, waarin voornamelijk dure racefietsen en mountainbikes op maat worden gemaakt. Het tien jaar oude Azor tart wel meer wetten van de markt. Zo doet het bedrijf niets aan marketing of marktonderzoek, maakt het nauwelijks gebruik van goedkope productie uit China en is het amper bezig met het uiterlijk van de fietsen. Ook zijn de fietsen van Azor, tegen de trend in, relatief zwaar. `Nederland is een vlak land en het gewicht doet er dan eigenlijk niet zoveel toe`, vindt Jan Rijkeboer van Azor. De fietsen van Azor zijn zeer custom made. Wanneer een klant nooit in het donker fietst, kan deze zelfs een fiets zonder licht bestellen. De eigenzinnige fietsenfabrikant kan mooie verkoopcijfers overleggen. Zoveel zelfs dat het maar de vraag is of het bedrijf aan de grote vraag kan voldoen: `Ik hoop dat we het allemaal nog kunnen bijsloffen`, zegt Rijkeboer. Een derde van de productie van Azor gaat naar het buitenland. Vooral bij Amerikanen met overgewicht vinden de fietsen gretig aftrek. Een stadsfiets van Azor kan met gemak 200 kilo dragen. In Nederland zijn de witte fietsen op de Veluwe afkomstig van Azor. Een bekende klant in Nederland is verder de Koninklijke Marine.
Amadea
12 jaar geleden
Hier vind je veel tips, advies, info en tests over fietsen en de aanschaf: http://www.fietsersbond.nl/over-fiets/aanschaf-fiets
Overigens: ik ben zwaarder dan jij bent, en mijn tweedehands Gazelle hield het vol tot ie platgereden werd (en heeft zowel wat afstand als duur als gedrag bij flinke snelheid betreft zijn sporen verdiend), mijn geërfde Batavus gaat ook al heel lang mee.
Spaakbreuk kun je vaak voorkomen door regelmatig de spanning te controleren en bij te stellen - of misschien is het een idee om een 'gewone' goede fiets te kopen en daar wielen in te laten zetten die zwaarder belast kunnen worden. Kost flink wat geld, maar is goedkoper dan steeds een nieuwe fiets.
Ook moet je zeker als zwaar mens altijd zorgen dat je banden goed op spanning zijn - los van het feit dat dat makkelijker fietst, gaan je banden dan ook domweg langer mee. Ik doe zelf nog altijd het langst met anti-lekbanden.

Al met al zou ik eens gaan zoeken naar een tweedehands merkfiets, en die goed onderhouden.
En klachten over fietspaden en dergelijke consequent melden bij je gemeente.