Waarom trapt de ketting van mijn fiets de hele tijd door?

Bij elke anderhalve tot 2 omwenteling van mijn trappers trekt de ketting door. Ik heb onderzocht of er een slechte schakel in zat maar niks gevonden. Ik heb ze ook beter opgespannen.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Fietsen
2.6K

Antwoorden (2)

Als de ketting en de tandwielen in orde zijn, ligt het naar alle waarschijnlijkheid aan het vrijloop-mechanisme.
6 jaar geleden
Waarschijnlijk zijn je ketting en/of tandwiel (met name voor) versleten. Door slijtage wordt de ketting ruimer, dat wil zeggen dat de ronde busjes tussen de schakels kleiner zijn geworden. Ook kan het zijn dat het tandwiel is versleten, waardoor ook de holtes tussen de tanden groter worden (en de tanden lager en smaller worden). In plaats dat de busjes van de ketting telkens precies in die holtes passen, is er nu te veel speling. Dat zorgt voor 2 problemen: doordat de tandjes te laag zijn, schiet de ketting er te snel overheen (waardoor zowel ketting als tandjes extra hard slijten). En doordat de ruimte tussen 2 tandjes nu langer is geworden schuift de ketting steeds een beetje over het tandwiel (de tandjes kunnen schuiven tussen de busjes). Daardoor klopt de lengte tussen 2 schakels op de ketting niet meer met de lengte tussen 2 tandjes op het tandwiel. Ketting en tandwiel proberen dat te compenseren door elke 1,5 a 2 slagen een tandje over te slaan. Echter, op het moment dat dat gebeurt schiet de ketting niet gewoon over 1 tandje heen, maar over een hele rij tandjes. Pas als de kracht er weer af is valt de ketting terug in de tandjes en kun je weer trappen. Hoe harder je trapt, hoe meer tandjes er telkens overgeslagen worden.

Er is maar 1 oplossing: ketting + tandwielen (voor en achter) vervangen. Alleen de ketting vervangen of spannen heeft geen zin als de tandwielen al erg versleten zijn. De nieuwe ketting zal zich snel proberen 'aan te passen' aan de niet-passende openingen tussen de tandjes en daardoor extra snel slijten. Waarschijnlijk wordt het doortrappen met een nieuwe ketting alleen maar erger. De huidige ketting spannen kan het doortrappen niet voorkomen, maar mogelijk wel zorgen dat je telkens maar een paar tandjes over slaat en niet een halve slag van je trappers.