Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wie is er fout? De Wielrenner, of de auto

Ik reed op een voorrangskruising en was al ongeveer op de helft van de kruising, plotseling komt er met een hoge snelheid een wielrenner schuin van rechts voor mijn auto gevlogen, die waarschijnlijk een te hoge snelheid had om te rennen. Hij gooide zegmaar zijn fiets snel voor mijn auto.

Mijn vraag aan jullie is wie is er nou fout, want ik twijfel aan mezelf.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Fietsen
648

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

De vraag is in dit geval eigenlijk niet wie er fout is, maar wie er aansprakelijk is. Zo uit jouw verhaal af te leiden lijkt de fietser redelijk fout te zitten, maar ben jij als automobilist aansprakelijk. Dit vloeit voort uit art. 185 van de Wegenverkeerswet 1994.

Door dit wetsartikel ontstaat een risicoaansprakelijkheid voor de sterkere verkeersdeelnemer (het motorrijtuig) en hoeft de zwakkere verkeersdeelnemer (het niet-motorrijtuig) niet aan te tonen dat er sprake is van enige schuld of verwijtbaarheid aan de kant van de sterkere verkeersdeelnemer.

Weliswaar zijn er enkele uitzonderingen op deze regel mogelijk, zoals overmacht bij de bestuurder van het motorrijtuig, maar dit wordt slechts in uitzonderlijke gevallen meegenomen. Ook kunnen er nog verschillende correcties op de te betalen schadevergoeding plaatsvinden naar aanleiding van eigen schuld van de zwakkere verkeersdeelnemer, maar dit is dus allemaal afhankelijk van de situatie - en vaak zal dit 'getouwtrek' tussen de verzekeringsmaatschappijen plaatsvinden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding