Is deze fietslicht legaal in nederland? Zie bijlage

Deze fietslicht heeft een rode licht met die signalen kan geven of je naar recht of links gaat. En lasers die naar beneden wijzen.

Toegevoegd na 15 uur:
Met knipperlichten bedoel ik dat je rechts wil ( oranje licht) die rode licht brandt continu

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Fietsen
2.5K
tinus1969
6 jaar geleden
Wat doen die lasers?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Die wijzen naar beneden. Je ziet het ook bij die video.
tinus1969
6 jaar geleden
@blastedauto72, en wat is het nut van die lasers?
dudemeister
6 jaar geleden
ti;p; Achterlicht €2 bij de A C Tion met reflector en BAM! jongen ook nog eens 2 AA batterijen
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik weet het ook niet @tinus1969 eigenlijk vindt ik die lasers ook een rare toevoeging.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Maar mogen die oranje signalen wel in nederland?

Antwoorden (2)

Aan de achterzijde van een fiets mag je in Nederland alleen rode, niet knipperende verlichting voeren. Als er op deze lamp een stand zit die alleen rood licht uitstraalt achterwaarts, en niet knippert, dan is deze lamp toegestaan. Er mogen wel meerdere mogelijkheden op de lamp zitten, maar je mag ze niet gebruiken op de openbare weg.
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Mag ik die knipperlichten dus niet gebruiken?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Nee, dat mag niet. Een achterlicht moet continu branden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Sorry dat ik onduidelijk ben. Ik bedoel die oranje knipperlichten. Er brand een rode licht die CONTINU brand. Maar er is een knipperlicht oranje die je aanzet als je bijvoorbeeld naar rechts gaat.
Inekez1
6 jaar geleden
+
@blastedauto, kijk zelf het filmpje nog eens. Als je de oranje knipperlichten inschakelt gaat automatisch ook het rode licht knipperen, in een soort wave van links naar rechts. Dat is dus niet toegestaan. Je mag het lampje op je fiets hebben, maar die afstandsbediening kun je wel weglaten. Zo gauw je 1 van de 4 knopjes op de afstandsbediening gebruikt, voor welke functie dan ook, gaat je rode licht knipperen en dat mag dus niet. Bovendien zou ik bij zo'n knipperend licht waarbij ook het rode licht meeknippert niet direct denken dat iemand dan dus rechtsaf (of gevaarlijker: linksaf!) wil. Als je daar als automobilist achter rijdt, dan denk je eerder 'wat een irritant geknipper' dan 'o, die fietser wil linksaf dus die moet ik nu even niet gaan inhalen'. Het is ook alleen van achter zichtbaar, verkeer dat uit een zijstraat of tegemoet komt weet nog steeds niet wat jij wil, dus ook met een fatsoenlijk knipperlicht achter (waarbij het rode licht wel continu zou blijven branden) moet je nog steeds óók je arm uitsteken.
Volgens RVV 1990 par. 7 art.17 pt 2 moeten bestuurders bij het naar links of rechts afslaan een teken geven met richtingaanwijzer of arm.

Dit lezende lijkt het gebruik van een richtingaanwijzer op de fiets wel legaal.
Er wordt dus niet explisiet bijgeschreven welk soort bestuurder dat moet doen maar : "de bestuurder".