Kan je een fiets zwaarder laten trappen?

Ik heb een oma fiets van batavus, maar hij trapt echt heel licht. Me zus heeft ook een oma fiets maar die trap echt zwaarder. Kan ik hier iets aan laten veranderen???

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Fietsen
8.8K

Het beste antwoord

Ja, door het tandwiel bij de trappers te vervangen door een tandwiel met meer tanden en/of het tandwiel bij het achterwiel door een tandwiel met minder tanden.
In de praktijk is dat niet altijd te realiseren of kost het vrij veel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je antwoord klopt helemaal, alleen is het niet zo duur om dat te doen. Wel een + :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank. Ook niet zo duur bij een fiets zonder versnellingen waarbij tandwielen niet los verwisseld kunnen worden?

Andere antwoorden (4)

Wat je kan doen, is wat lucht uit de banden laten lopen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@jokevm: Je hebt alleen gevraagd of je hem zwaarder kunt laten trappen, je hebt er niet bij gezegd dat je dan ook harder wilt gaan, dus het antwoord van Platje klopt gewoon.
+ van mij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankje! Als je idd had gevraagd om harder te gaan, had ik dit antwoord niet gegeven.
Dit heeft te maken met de tandwielen waar de ketting omheen draait. Voor verdere uitleg wil ik je graag naar deze website verwijzen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alles goed oppompen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kan zijn dat de remmen te strak staan, de handremmen of de terugtraprem.

Toegevoegd na 23 minuten:
Wil je zelf zwaarder trappen of wilde je weten of je iets aan het zware trappen van je zus haar fiets kan doen ?

In beide gevallen kun je de achteruittraprem aanpakken.
Of de as waarop het achterwiel draait trouwens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De vraagsteller wil juist zwaarder trappen. Als de remmen te strak staan dan trapt ie al zwaarder :P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maak je hem bijna blij met een dode wittemus :-)