Hoe stop ik het rammelen van de voorremschijf van mijn fiets?

Ik heb een Gazelle Chamonix. Als ik fiets, hoort iedereen mij al van verre aankomen omdat de remschijf (ik neem aan dat het rammelende onderdeel een remschijf is) van het voorwiel rammelt. Dat komt mede doordat ik mijn band goed oppomp (4.5 bar), maar dat mag niet uitmaken.

Het gaat om de metalen schijf die aan de linker zijkant van de naaf zit. Die zit los. Bij elk hobbeltje in de weg rammelt die schijf, en dat maakt best veel herrie. Als ik tijdens het fietsen de voorrem lichtjes aanspan, houdt het gerammel meteen op.

Aan de zijkant van het achterwiel zit net zo'n schijf, maar die rammelt niet.

Is er een manier waarop ik of de fietsenmaker dat gerammel kan stoppen? Ik ga me er steeds meer aan ergeren.

6 jaar geleden
in: Fietsen
24.6K

Antwoorden (1)

Ik ga er even vanuit dat de rem in je voorwiel een zogenaamde 'rollerbrake' is. De schijf die je hoort rammelen is de koelschijf (doordat dit systeem remt door metaal-op-metaal contact, heeft het koeling nodig). Hier zit een rubber ring aan die na verloop van tijd uitdroogt/hard wordt. Door bij de fietsenmaker deze rubber ring te laten vervangen, zou het rammelen verholpen moeten zijn.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bordensteker
6 jaar geleden
De aanname van dit antwoord is niet onderbouwd; de gelinkte afbeelding helpt ook niet.
Met wat verder zoeken kom ik meerdere bronnen tegen die het inderdaad hebben over het veelvoorkomende euvel van rammelende koelschijven.
Bij rollerbrakes dus; de foto die JAM71 linkte heeft in elk geval de vraagsteller niet op de gedachte gebracht dat het bij de betrokken fiets over een échte schijfrem (met rémschijf dus) gaat. Een rollerbrake is in weerwil van het uiterlijk eigenlijk een moderne trommelrem met meestal een zichtbare koelschijf – waarvan de beweerde koelende werking voor mij eerst nogal een raadsel was, gegeven het feit dat die koelschijf al vrij snel vrolijk verdrietend alle kanten op kan slingeren en rammelen.
Hoe een schijf, die niet hecht spelingvrij metaalcontact maakt met een remtrommel, tóch een koelend effect op die tijdens remmen warm wordende trommel kan hebben? Het ding ziet er bepaald niet als een ventilator uit! Maar ik kwam meerdere bronnen tegen die het hebben over de veroudering van de rubberen tussenring met een aantal nokken, en dat de schijf daardoor kan rammelen. Een vluchtig onderzoek aan een aantal rollerbrakes van bij een grote supermarkt geparkeerde fietsen vanmiddag was overtuigend. Een leverancier van de rubber ring die JAM71 noemt, vermeldt over dit op zich even goedkope als kennelijk onmisbare onderdeel duidelijk (maar nog niet goed begrijpbaar): “Als uw rollerbrakes erg rammelen, is bijna altijd de oorzaak een versleten rollerbrake rubber!”
https://www.fietsleven.nl/c-1423583/rem-onderdelen/ Hier een bevestiging daarvan. Met vervolgens een ervaringsdeskundige die het rammelen tegengaat door de rem voortdurend licht te laten aanlopen ... ja, zó lust ik er nog wel een!
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1762665 Wacht eens even ... zou het kunnen dat wat men (de goed zichtbare en rammelende) ‘koelschijf’ noemt bij deze rollerbrakes altijd één geheel is met de smalle en normaal onzichtbare remtrommel zelf? Dat is mij bij die fietsen bij de supermarkt niet opgevallen toen ik daar aan de koelschijven rammelde, maar deze veronderstelling maakt ineens veel duidelijk: er is niet sprake van een rammelende koelschijf, maar de hele trommel rammelt, en dat zie je aan de koelrand ervan die we koelschijf noemen. Dit is uiteindelijk mijn conclusie. En het antwoord is dus correct, maar voor buitenstaanders niet nuttig onderbouwd. Meer en een mogelijkheid om snel verbetering te realiseren in het vervolg.
Bordensteker
6 jaar geleden
Vervolg In de eerste minuut van dit Russische filmpje https://youtu.be/mNwmUNw70WI wordt onder begeleiding van nu eens (naar mijn smaak) aangename muziek duidelijk dat hier (bij de BR-IM80) wél een goede warmte-overdracht mogelijk is, want de koelschijf lijkt één geheel te vormen met de remtrommel. Zie bij t=0m55s en daarna bij t=9m55s. Waarom je bij dit systeem dan nog een rubberen ring nodig hebt?
Kennelijk om de losjes op de vertanding van de as meedraaiende remtrommel axiaal rammelvrij op te sluiten rond het wel onbeweeglijke vaste deel van rem met de door de 6 nokgedreven rolletjes aandrukbare 3 remschoentjes. Want zolang er niet geremd wordt, hangt de trommel gesmeerd en wel losjes rond dat binnenwerk. Pas tijdens remmen wordt de trommel echt naar één stand gedrukt. De reacties onder het filmpje zijn leuk om te lezen. En hier komt de simpelste aanpak: zelf een rubber ring improviseren en aanbrengen. Maar liever niet met tie-wrapjes gaan prutsen.
“rollerbrakes hebben een koelschijf, en die wil weleens gaan rammelen, ik noem die remmen dan ook wel “rammelbrakes”. Het heeft op de remwerking geen invloed.
Het is tegen te gaan door een dun stukje van een oude binnenband te knippen (zo dun als een elastiekje) en dat te leggen om het deel van de naaf dat open komt als je de complete rem eraf hebt gehaald. Het rubber dat er normaal tussen zit verslijt en daardoor ontstaat ruimte die het rammelen veroorzaakt.”
https://fiets.startpagina.nl/forum/topic/712213/kraken-van-shimano-voornaaf-nexus/ en dan het eerste antwoord (van ‘pieter’) Hier dezelfde tip met iets duidelijker verteld waar en hoe die ring moet worden aangebracht: https://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php?f=12&t=31261 Misschien lukt het om voorlopig iets anders naast de spaken aan te brengen zonder de hele remeenheid er eerst af te halen, maar belangrijk is dan dat de koelschijf annex remtrommel wel netjes evenwijdig aan de velg (elastisch) blijft opgesloten, anders schaven de gesmeerde remschoentjes stiekem steeds hetzelfde deel van de door de berijder aangedreven trommelbinnenkant weg.
Ikzelf zou er een ingekorte oude plastic broodzak omheen leggen en de einden met een paar nietjes tijdelijk verbinden (om een dikke knoop te vermijden). Je kunt ook de uiteinden aan een spaak vastzetten.
Het zou meteen enorm in lawaai en ergernis moeten schelen. Behalve op een lange helling, als je door mindere koeling onderaan uit de bocht vliegt.