Waarom zijn de versnellingen van een fiets zo licht?

Mijn nieuwe werkgever heeft een fietsenplan. Ik ga daar gebruik van maken.

Gisteren heb ik een paar fietsen geprobeerd, met 7 of 8 versnellingen. Da's nieuw voor mij, heb er nooit zoveel gehad.

Wat mij opviel: in kleine straatjes en woonerven fiets ik al in 5 (heel soms zelfs 4), op een gewone voorrangsweg fiets ik al in de hoogste versnelling (7 of 8), zonder dat ik nu erg snel ga. Als ik eens tussen Hilversum en Bussum zou fietsen (paar kilometer ongestoord rechtdoor), zou ik hoger willen dan de hoogste versnelling.

De fietsenmaker zei dat hij wel een ander tandwiel kon plaatsen, zodat alle versnellingen wat zwaarder zouden worden.

Maar: *waarom* zijn die fietsen zo verdraaid licht afgesteld?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Fietsen
2.8K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ehm… Sterke jij!!!
Ik ben al blij als ik op een 3 vooruit kom! Ik denk dat jij een hele fijne fietsenmaker hebt :-))

Het beste antwoord

Waarschijnlijk omdat het vanuit internationale handel gezien praktischer is om de fietsen standaard zo in te stellen dat er ook rekening gehouden wordt met iets wat wij hier niet bepaald hebben: de welbekende Verticale Fietsershandicap die ook wel helling genoemd wordt. Dan wil je namelijk voornamelijk terugschakelen.

Verder is een te zware versnelling ook niet goed voor de gewrichten en het herstel - op een zwaardere versnelling raakt men meestal sneller vermoeid dan op een lichtere versnelling, zelfs bij gelijkblijvende snelheden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

In een zware versnelling fietsen zou slecht zijn voor knien ed.

Ik ben het wel met je eens dat je van de 21 versnellingen die je bijna ssandaard krijgt tegenwoordig, de onderste 8 niet gebruikt worden. Je gebruikt ze hooguit bij optrekken van een stoplicht, maar een beetje nederlandse kuiten schakelen daar niet voor.

In de landen om ons heen zijn de wegen wat heuvelachtiger en daar heb je ze wel voor nodig. Het enige wat ik me kan voorstellen dat de fietsen zo zijn ingesteld dat de gemiddelde gebruiker ook op vakantie of op de veluwe kan fietsen zonder te veel kracht te moeten leveren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goedemorgen Calculator,

Eenheidsworst is de reden. Dat is gewoon het meest gebruikelijke gemiddelde.

Wellicht kan je jezelf aanleren anders te fietsen. Dus een lagere versnelling en dan meer omwentelingen maken.
Of inderdaad je fietsenmaker een ander tandwiel laten plaatsen als je die zware trap prettig vindt.

De meeste mensen hebben de normale stand in versnelling 4 bij een 7 versnellingen fiets. En haal je met gemak de 30-35km per uur met versnelling 7.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De eerste versnelling is al zwaar genoeg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je in een berggebied woont heb je heel veel aan lichte versnellingen. Mijn vroiuw heeft 22 versnellingen, maar dankzij de hoogste versnelling hoeft ze niet te lopen, ik ben 21 versnellingen en kom er net een tekort. Kortom hoe meer versnellingen, hoe meer je hoef te lopen.