Kan ik een fiets bestelling annuleren?

Ik heb zojuist een fiets besteld bij een fietsenwinkel. Niet online. Maar vind het eigenlijk toch iets te duur. Ik heb ongeveer 1 uur na het bestellen gebeld als ik kan annuleren. Hun zeggen dat het niet kan als het al besteld is..? Klopt dit?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Fietsen
11.6K
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Door je uitspraak hier twijfel ik. Nederland of België?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nederland. Maar het zou toch te gek zijn als je na 1 uur na bestelling nog niet eens is meer kan annuleren..
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Nee ik denk niet dat dat kan, dus dat het bedrijf fout zit bedoel ik. Ik ga even nakijken.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Ben je in de winkel zelf geweest voor het sluiten van de koop? Of is dat via de telefoon gedaan?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ben in de winkel geweest voor het bestellen. Uur na het bestellen heb ik gebeld om te annuleren.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Ok, ben nog steeds aan het zoeken. Heel moeilijk om antwoord op te vinden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Tja, beter had je langer nagedacht over de consequenties voor je de aankoop deed. Nu zit je er aan vast. Zie mijn antwoord.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Ik vrees...en dat ga je niet leuk vinden.
Dat je er aan vast zit. Omdat het een koop is geweest in een normale winkel.
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bescherming-van-consumenten/vraag-en-antwoord/wat-zijn-mijn-rechten-en-plichten-bij-een-koopovereenkomst.html Ik ben niet 100% zeker vandaar dat ik het niet als antwoord post maar als reactie. Ik zie overal dat je bedenktijd hebt bij online of telefonisch bestellen. Maar in een fysieke winkel dus niet.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
@Gilles, grappig we waren tegelijkertijd bezig met het antwoord. Dan klopt het dus toch wat ik dacht. + van mij
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Was ik al bang voor.. Bedankt voor de reacties.

Antwoorden (2)

De stelling van de winkel klopt. Annuleren van een aankoop na het sluiten van de deal kan alleen indien er sprake is van aankoop op afstand. Dus als je telefonisch of via internet iets besteld (met uitzondering van een abonnement op een dienst of energie).

Als in een winkel een koopcontract aan gaat dan ben je gebonden aan dit contract. Ook een mondelinge afspraak of het invullen van een bestelformulier is geldig als contract. De winkelier heeft op basis van deze afspraak een fiets voor jou besteld, jij moet deze dan ook afnemen. Het koopcontract gaat in zodra je opdracht geeft aan de verkoper om iets voor je te bestellen, niet als je betaald.

De verkoper mag je bij een gesloten koopcontract houden aan de afnameverplichting. Je bent verplicht om het product te betalen, net als eventuele extra kosten die de verkoper maakt om je bestelde fiets te kunnen leveren.

Het ontbinden van het koopcontract en vrijstelling van de afnameverplichting is een gunst van de verkoper (bv. als deze de bestelling nog kan annuleren of doorverkopen aan een andere partij).

In dit geval kan de verkoper blijkbaar de bestelling niet meer annuleren en ziet hij ook geen mogelijkheden om de fiets aan een ander te verkopen. Dus ben je verplicht de fiets te kopen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De wetgeving verschilt wat per land, maar in Nederland geldt, dat als jij op jouw initiatief een koopafspraak aangaat en de ander heeft deze geaccepteerd, dan zit je er aan vast, tenzij de ander er mee accoord gaat als jij van de koop af wilt zien.

Dat stukje over jouw initiatief is toegevoegd door de invoering van de colportagewet. Als iemand bij jou aan de deur komt , of anders contact met jou zoekt (telefoon, straat) en jou iets verkoopt, dan heb je een afkoelinsperiode waarin je zonder opgaaf van redenen van de koop af kunt komen. Maar als jij op jouw initiatief contact opneemt met iemand die iets verkoopt, dan kan je er alleen vanaf als de ander er mee instemt.

Iemand gaf als antwoord dat dat niet geld voor webwinkels. Dat is onzin. Als de koop op jouw initiatief is, dan is hij bindend; of je nu in een winkel koopt, van de buurvrouw of van een webwinkel.

Er zijn echter veel postorderbedrijven, webwinkels en gewone winkels die vóór de koop al melden dat je enige tijd recht van teruggave hebt, maar dat is dus niet verplicht, dat is coulance om de koop te bevorderen.

In jouw geval kan je het best zo spoedig mogelijk contact opnemen met de verkoper en vragen om ontbinding van de koopovereenkomst. Als dit in zijn verkoopvoorwaarden staat, dan heb je geen probleem. In andere gevallen moet je rekenen op zijn coulance, of proberen iets te onderhandelen, maar als de verkopende partij voet bij stuk houdt sta je zwak