wat is er mis met mijn fiets?

Als ik over een hobbelige weg fiets dan maak mijn fiets een heel irritant geluid. Ik hoor dat er iets tril. Ik denk zelf dat het aan de remschijf ligt of aan de voorvork. Wat kan ik hieraan doen?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Fietsen
1.8K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Uw fietsenmaker weet raad!
Inekez1
7 jaar geleden
Ga naast je fiets staan en rammel er wat mee op en neer. Laat de banden een beetje stuiteren en kijk en luister goed waar het geluid vandaan kan komen. Soms is het gewoon een los schroefje van spatbord, kettingkast etc. Dan kun je zelf weer vastzetten. Of er klappert een kabeltje van rem of versnelling telkens tegen het frame. Die kun je met een stukje plakband vastzetten.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Misschien best naar de fietsenmaker brengen als je zelf niet weet wat het is?

Antwoorden (1)

Het zou kunnen dat je een fiets met zogenaamde 'rollerbrakes' hebt. De koelschijven van deze remmen willen wel eens gaan rammelen (vooral van de voorrem). Als je bij de fietsenmaker de rubber ring van het remsysteem laat vervangen (deze droogt na verloop van tijd uit en wordt hard), dan zou het rammelen verholpen moeten zijn.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Cryofiel
6 jaar geleden
Bedoel je die schijf aan de voorzijde van de naaf, die met gaten erin?
Bordensteker
6 jaar geleden
Bordensteker @deem1515
Bij nader inzien n.a.v. een latere soortgelijke vraag
http://www.startpagina.nl/v/vervoer/fietsen/vraag/618183/stop-rammelen-voorremschijf-fiets
kwam ik intussen tot het vermoeden dat het antwoord daar (en het nieuwe hier) van JAM71 het bij het rechte eind lijkt te hebben.
Zie voor meer toelichting mijn reactie op het antwoord aldaar.