wie is er fout parkerende auto-bestuurder of fietser bij een botsing?

ik was aan het fietsen, een een afslaande auto (die wou gaan inparkeren) remde met als gevolg dat ik achterop klapte.
ik zal wel zelf te dagdromen. nu is mijn vraag? of ik moet gaan betalen?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Fietsen
3K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Jij bent waarschijnlijk fout, maar hij zal waarschijnlijk alsnog een deel moeten betalen.

Antwoorden (3)

Een fietser rijdt tegen een stilstaande auto aan die voor een rood verkeerslicht staat te wachten waardoor de zijspiegel beschadigd wordt. Omdat de fietser een fout maakt en de automobilist niets te verwijten valt (overmacht), is de fietser aansprakelijk. De automobilist krijgt 100% van zijn schade vergoed.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
erotisi
7 jaar geleden
Hoewel al niet direct een antwoord op de vraag, is de situatie toch ook net even anders.
Je antwoord gaat over een stilstaande auto ic gaat het over een remmende auto, die heeft net iets meer aandacht nodig voor het omringende verkeer. Maar als auto op richting aan gaf en niet te hard remde lijkt me uiteindelijke antwoord wel hetzelfde te kunnen zijn.
Inekez1
7 jaar geleden
In jouw voorbeeld stond de auto al stil. Bij de gevaarlijke fietser zou het kunnen zijn dat de auto geen richting aan gaf en terwijl hij kon zien dat de fietser achter hem reed toch plotseling hard remde. De fietser raakt de auto dan pas als de auto stil staat, maar de automobilist had dat wel kunnen voorkomen. Het is in deze vraag niet duidelijk hoe hard er werd gereden, hoe ver de fietser achter de auto reed, of er richting werd aangegeven, of en hoe lang de auto al stilstond voordat de fietser ertegen botste, etc. Situatie is me niet helemaal duidelijk, en dan nog zou ik niet zeker durven zeggen hoe het zit. Meestal is fietser goed beschermd in de wetgeving en krijgt de automobilist alle 'schuld', maar of dat hier ook geldt weet ik niet.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+Plus, de fietser is fout, @Inekez1, uw argumenten doen niet ter zake. De fietser zegt achterop een remmende auto te zijn gereden omdat hij zat te dagdromen. Ook een fietser moet opletten en hoort niet achterop een auto te rijden, ook niet op een remmende. Dat ligt buiten de invloed van de automobilist. Waarom die auto remde is niet van belang. Er is dus geen sprake van een botsing maar van achterop rijden. De automobilist valt niets te verwijten.
Als een auto remt, moet het achteropkomend verkeer zorgen (door vooraf steeds voldoende afstand genomen te hebben) dat het niet tegen die auto hoeft te botsen. Als dat toch gebeurt ligt de schuld van een aanrijding meestal bij de achteropkomer.

Of de auto tevens ging afslaan, doet er niet toe.
Dat de auto wilde gaan inparkeren, doet er ook nog niet toe. Maar de beschrijving van wat er gebeurde en hoe de situatie precies was, wordt er wel minder duidelijk door voor de lezers hier op Goeievraag. Afslaan doe je naar een zijstraat, en wat die auto in die zijstraat van plan was, doet er normaal al helemaal niet toe.
Pas als hij bijvoorbeeld achteruit inparkeert is er sprake van een Bijzondere Verrichting, en dan geldt dat hij het andere verkeer voor moet laten gaan en niet mag hinderen.

Dus als achteropkomende en bovendien niet-oplettende fietser ligt de meeste schuld volgens de vraagomschrijving al gauw bij jou. Dan ben jij fout.

Maar er is wel een regel dat de fiets een van de ‘zwakke verkeersdeelnemers’ is, en dat legt de aansprakelijkheid in een conflict tussen deze twee in principe bij de automobilist. Alleen als die kan overtuigend kan aanvoeren dat het (gedeeltelijk of volledig) aan jou lag, kun je eventueel (gedeeltelijk of volledig) aansprakelijk gesteld worden.
7 jaar geleden
Zomaar remmen mag niet. Had de automobulist zijn knipperlicht aan? Zo nee is de kans zeer groot dat de automobulist fout is. Dit alles omdat er een wet is die zwakkere verkeersdeelnemers (waaronder ook fietsers) beschermt. Dit betekent kort gezegt dat de automobulist geen enkele fout heeft mogen maken.
In een eerder andwoord stond de automobulist stil voor een rood stoplicht toen de fietser hem raakte. Hier had de automobulist dus geen schuld omdat hij alles volgends de regels heeft gedaan. De hamvraag is dus of de automobulist in uw verhaal zijn knipperlicht had aanstaan.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
tinus1969
7 jaar geleden
Ook al mag je niet zomaar remmen als auto, dan nog moet je als fietser voldoende afstand houden en opletten zodat je ook zelf op tijd kunt remmen. Min, dus.