Waar kan ik een anti-diefstal fietschip kopen?

Ik wil graag een fietschip op mijn fiets zodat indien hij gestolen wordt hij gemakkelijk teruggevonden kan worden.
Waar koop ik zulks?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Fietsen
6K
gvrox
8 jaar geleden
Je bedoelt een soort GPS-tracker ? Dat is echt wel een groter apparaat dan een "chip" hoor.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
http://www.consumentenbond.nl/fietsverzekering/extra/anti-diefstal-chip/ Ik denk dat het een RIFD-chip is of iets in die richting. Terugvinden is hier meer dus een toevalstreffer dan actief opsporen.
gvrox
8 jaar geleden
Precies, daarmee wordt de eigenaar gemakkelijk teruggevonden, niet de fiets zelf.

Antwoorden (1)

In 2000 introduceerde Batavus de anti-diefstal chip (ADC), later gevolgd door alle andere Nederlandse fietsfabrikanten. Maar de meeste verzekeraars bleken niet enthousiast over de chip. Want de ADC zit in het slot en het eerste wat een fietsendief doet is het slot eraf halen en weggooien. Daarom zijn de fietsfabrikanten in januari 2014 weer gestopt met het voorzien van nieuwe fietsen van zo'n anti-diefstal chip.

Je kunt het beste je fietsframe laten graveren met postcode en huisnummer, of het framenummer verzekeren. Aan de hand daarvan kan de politie teruggevonden fietsen weer bij de rechtmatige eigenaars brengen.

Wil je toch een anti-diefstal chip op je fiets, dan kun je een slot kopen waar dat in zit. Bijvoorbeeld https://www.internet-bikes.com/4935-axa-defender-ringslot-tag-diefstal-chip-zilver-art/ of https://www.bol.com/nl/p/trelock-ringslot-rs-440-zwart/9200000049792935/
Amadea
8 jaar geleden
gvrox
8 jaar geleden
Zoals in de reacties op de vraag aangegeven, helpen deze chips niet om de fiets makkelijk terug te vinden, maar alleen om de eigenaar te achterhalen.
Amadea
8 jaar geleden
Dat staat toch ook in mijn antwoord? Maar er wordt nou eenmaal gevraagd naar zo'n chip.
gvrox
8 jaar geleden
Klopt, dat staat in je antwoord, maar de vraagsteller vraagt: "Ik wil graag een fietschip op mijn fiets zodat indien hij gestolen wordt hij gemakkelijk teruggevonden kan worden. " Er wordt dus gevraagd naar een niet-bestaande chip.