Wat is het beste: je fietsenband zo hard mogelijk oppompen ofniet?

Volgens mij zij de meningen erover verdeeld. De ene zegt zo hard mogelijk oppompen en de andere zegt van niet.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Fietsen
6.8K
paulus811
8 jaar geleden
Het beste voor jezelf of voor de band?
Amadea
8 jaar geleden
Alleen als er 's winters glibberige neerslag op de weg ligt is het beter je fietsbanden wat zachter te hebben.

Antwoorden (3)

Best is toch vrij hard oppompen:Misschien wel het belangrijkste voordeel als je band hard is opgepompt: je rijdt veel minder vaak lek.
Is je binnenband niet hard genoeg opgepompt? Dan slijt je buitenband veel sneller doordat hij steeds wordt ingedrukt onderin.
Hoe hard moet je je band nu oppompen?
Dat ligt aan een paar factoren:

Je gewicht
De breedte van de band
Je gewicht
Je gewicht moge duidelijk zijn: weeg je 50 kilo dan hoeven je banden niet superhard te worden opgepompt. Weeg je daarentegen 100 kilo, dan mag je best wat meer lucht in die band gooien.

De aanbevolen bandenspanning verschilt echt per (type) band. Kijk op de buitenband, daarop staat meestal de maximale spanning die de band kan hebben. Om je op weg te helpen hier een paar richtlijnen voor iemand van ca. 75 kg:
Racefiets: 7 – 8 bar
Mountainbike: 3 – 4 bar
Stadsfiets: 4 – 5 bar
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Kan best dat je minder vaak lek RIJDT, maar ik heb behoorlijk wat binnenbanden lek gekregen door ze te hard op te pompen.
Cryofiel
8 jaar geleden
Toen ik een nieuwe fiets kocht waren de buitenbanden na twee jaar versleten - aan de ZIJkanten. Waarom? Niet voldoende opgepompt. Ik deed wat ik vroeger had geleerd: zo hard oppompen dat je ze met je duim net niet meer kunt indrukken. Fout, zei de fietsenmaker. Ik kreeg nieuwe banden van hetzelfde type, en ik kocht een pomp met drukmeter. Ik pomp ze sindsdien op tot 4 bar (voorband) resp. 4,5 bar (achterband). Resultaat: geen slijtage meer.
Het ligt er heel erg aan wat je zelf wenst.

Elke band heeft een schrijven op de band staan, wat de band kan hebben. Ik weet uit mijn tijd als fietsenmaker dat ik dit niet altijd deed. Als mensen namelijk vaak pijn hebben van alle trillingen, pompte ik de banden vaak net iets minder dan dat aangegeven stond. Je wilt immers lekker en op een redelijk comfortabele manier fietsen. En niet de weg uit stuiteren vanwege je harde banden.

Om zo min mogelijk weerstand te hebben kun je de banden hard oppompen. Maar dan gaat het rijcomfort weer achteruit.

Als je komt voor de garantie, dan kijkt men wel hoe hard u de banden heeft gepompt. Zachte banden lopen namelijk anders op de wangen en daar zit geen protectie van o.a. niet lek te kunnen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De banden kun je het beste op een hoge(re) druk zetten. Een halve bar lager dan de MAX.
Dan is de rolweerstand het minste. Je kunt gaan trillen op een ruwe weg maar, de kans op een lekke band is dan (veel) kleiner. En het zal lichter rijden op een vlakke weg.
Ik heb een sportfiets met 37mm dikke band. Ik zet de druk altijd op 4,6 bar. In de winter op 5 bar(MAX druk). Hetzelfde geld voor de fietsaanhanger. Met harde banden zal de kar minder stuiteren. En heeft deze minder weerstand. Bij zachte banden zal de kar stuiteren op een (iets) ruwe weg. En de wrijving met het wegdek is groter. Helemaal in de bochten.