hoe kan het zijn dat straatstenen goedkoper zijn dan asfalt?

vandaag heerlijk gefietst in brabant, behalve dan dat stuk naar Hoeven, waar straatklinkers lagen.
die stenen slijten blijkbaar niet, maar ze moeten toch regelmatig opgehaald worden.
en arbeid is duur.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Fietsen
4.1K

Het beste antwoord

Voordeel van losse straatstenen is dat ze makkelijk uitgehaald kunnen worden als er reparaties of vervanging nodig is van de onder het wegdek liggende structuren, zoals riolering of bekabeling. Bovendien zijn stukken wegdek ook makkelijk te vervangen.
Verwijderde straatstenen kunnen na de klus weer teruggeplaatst worden en gaan daarna weer vele tientallen jaren mee.

Bij asfalt is het allemaal moeilijker. Als een asfaltstraat opengehaald moet worden, kan de asfalt niet direct hergebruikt worden. Moet dus compleet vernieuwd worden na de klus.

Bovendien is asfalt nogal gevoelig voor extreme hitte en kou.

Ook asfalt kan trouwens verzakken.

Asfalt heeft ook zijn voordelen; rijdt bijvoorbeeld lekkerder dan een klinkerweg. echter gezien de nadelen van asfalt is het goed voor te stellen dat niet alle wegen in asfaltwegen worden veranderd.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Stenen slijten nauwelijks en zijn een mooier gezicht. Daarom worden ze vaak gebruikt. Ze moeten af en toe recht gelegd worden en dat hangt ook wel af van de kwaliteit van het leggen zelf. Goed gelegd blijft het jaren recht zij mijn opa altijd.

Asfalt leggen is ook arbeid en na een strenge vorst moet het vaak overnieuw of vernieuwd worden. Asfalt aanleggen is goedkoper dan klinkers leggen, maar het onderhoud is uiteindelijk duurder als het wegdek vervangen moet worden of moet worden gerepareeerd. Ik ben het dus niet helemaal eens met de stelling dat straatstenen op zich goedkoper zijn dan asfalt.

De reden dat asfalt wordt gebruikt is - zoals je hebt ervaren - een gladdere weg. Dat is voor fietsers fijn en op autosnelwegen ook noodzakelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet niet of asfalt duurder is, maar het zou heel goed kunnen. Denk aan al die stortwagens en walsen die eraan te pas komen. En bij het aanleggen of vervangen van snelwegen moet er vaak over een heel traject over de vluchtstrook gereden worden. Dat moet ook allemaal afgezet worden. Vaak wordt er 's nachts gewerkt en dat kost veel meer aan lonen en inzet van grote bouwlampen en zo. Zo kun je nog wel even voortborduren op de kosten van asfalt, en dan heb ik nog niet eens nagedacht over het productieproces an sich. Voor een weg met klinkers is in mijn beleving alleen een stratenmaker en misschien een trilplaat nodig. Maar ja, het gemak he...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is niet zo.

Als je een stratenmaker laat bestraten ben je al snel een tientje de vierkante meter, exclusief de bestrating kwijt, hetgeen je tientallen euro's de vierkante meter gaat kosten. Als je onderstaand forum mag geloven, kost het asfalteren slechts 8-15E de vierkante meter, inclusief materiaal:

http://melkquotum.startpagina.nl/prikbord/1558999/1559014/re-asfalteren#msg-1559014