waarvoor zijn ronde gaten in fietspad?

Vaak zie ik in het asfalt van fietspaden ronde gaten gefreesd, van +/-10cm doorsnee.
Soms weer gevuld met asfalt. Waarvoor is dit?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Fietsen
4.1K

Antwoorden (1)

Deze gaten zitten niet alleen in het asfalt van een fietspad, maar ook in het asfalt van de rijbaan. Ook in het asfalt van de snelweg of van een op- of afrit kom je ze tegen, soms drie naast elkaar.

Dit zijn proefnemingen.

De asfaltlegger moet asfalt van voldoende kwaliteit leggen. Dat wil zeggen dat de onderlaag een goede structuur moet hebben en van de juiste dikte moet zijn. Ook de bovenlaag moet de juiste structuur en dikte hebben.

Het is voor een asfaltlegger goedkoper en sneller werken als hij asfalt van inferieure kwaliteit legt. Vooral met de onderlaag kan worden gesjoemeld, want die is niet zichtbaar.

Daarom wordt asfalt steeksproefsgewijs gecontroleerd. Dat kan gebeuren door iemand van de asfaltlegger zelf, gewoon als procescontrole, zodat direct kan worden gecorrigeerd als er iets niet helemaal goed is afgesteld aan de machines. Maar meestal gebeurt het controleren door de opdrachtgever, die er zeker van wil zijn dat het nieuwe asfalt van goede kwaliteit is en een hoge levensduur zal hebben.

Dat controleren gebeurt door een gat te frezen. Daar wordt een "biopt" genomen, dwars door de hele weg heen, bovenlaag plus onderlaag. Zo wordt gecontroleerd of alles goed is.

Normaal gesproken wordt zo'n gat weer opgevuld op dezelfde manier als bij een normale asfaltreparatie.