Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Fiets :Hoe werkt een naafdynamo eigenlijk

Mijn voorlicht laat het afweten en nu ben ik me rot aan het zoeken wat het probleem is?
Kan ik het zelf herstellen?
Nee ,het halogeen lampje is het niet.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Fietsen
4.9K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Een dynamo kan aan de binnenkant bijna niet stuk zijn.Het kan wel de aansluiting met de draad zijn.die kan door de tijd wel eens niet meer aansluiten binnenin de dynamo.Je kunt het beste een nieuwe dynamo kopen,want voor dat geld hoef je niet uren te rommelen met draadjes en dergelijke.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou de draden gaan doormeten vanaf de dynao naar de lamp met een simpele universeel meter. Kijken of de bedrading nog heel is.
(De meter moet helemaal uitslaan bij goede bedrading, je hebt zowel de "aarde" verbinding als de spanning voerende.)
Ook de dynamo zelf kan je zo doormeten of de draad (spoelen) binnen de dynamo nog heel zijn.

Daarnaast: Menige fiets met naafdynamo heeft ook electronica (lichtgevoelige weerstand bv) om de lamp automatisch aan te schakelen als het donker wordt.
Dat kan ook stuk zijn. Deze licht meter zit vrijwel altijd in de koplamp huls.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank,
Ik vermoed inderdaad ook die weerstand in de koplamp

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding