Waarom is van oudsher het slot op het achterwiel geplaatst en niet op het voorwiel?

Met een losstaande fiets kan je gemakkelijk het achterwiel met slot optillen en weglopen. Andersom met het slot op het voorwiel is dat veel lastiger.

Een slot monteren op het voorwiel lijkt mij ook vrij makkelijk, maar dat is van oudsher nooit gedaan en toch wel een cruciaal punt bij diefstal. Iemand een reden bekend?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Fietsen
1.5K

Het beste antwoord

Omdat je het voorwiel heel gemakkelijk uit de voorvork kan halen en dan de fiets zo mee kan nemen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Cryofiel
9 jaar geleden
Als er een slot aan die voorvork vastzit, is het voorwiel niet meer zo eenvoudig uit de voorvork te halen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Jammer dat je reacties niet kan "plussen". Cryofiel heeft nl. gelijk!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Er bestaan toch ook van die kleine slotjes die op de voorvork gemonteerd worden en waarbij een platte pen tussen de spaken schiet? Misschien zijn die makkelijker te saboteren.
Bordensteker
9 jaar geleden
Juist! Ik hád vroeger zo'n slotje op mijn fiets, en mijn jongere broer op de zijne ook. Begin jaren zestig was dat.
Ik heb er online foto's van gezocht, maar niets gevonden. Mij staat als merk het woord "Nefa" of zoiets bij. Een vierkant plat kastje op het rechterbeen van de voorvork, dus aan de andere kant dan de dynamo. Metaalkleurig met een verchroomde voorzijde. De pen scharnierde naar beneden als je hem van het slot deed.

Andere antwoorden (1)

Ik dacht ook meteen aan het antwoord van Tjidske, maar inderdaad, als er een slot op je voorwiel/voorvork zit krijg je het wiel er natuurlijk niet af.
Maar praktisch gezien zijn er aan de kant van het achterwiel praktischer plaatsen om een slot op te bevestigen.

Meest logische redenatie: de fiets is via het achterwiel aangedreven (ketting ligt op het achterwiel). Dus je blokkeert niet alleen een wiel, maar ook de aandrijving.
Als je het slop op je voorwiel zou hebben, zet je dit op een kleine trolley en je kunt al trappend en sturend wegfietsen.