verkeerslichten voor fietsers

Waarom zitten er vaak bij verkeerslichten voor fietsers van die lussen in de grond en een knop om het verkeerslicht op groen te zetten?

Want vaak hoef je bij die verkeerslichten niet op het knopje te drukken, en gaat hij ook op groen.

Dus waarom dubbel?

Allemaal niet zulke goede antwoorden tot nu toe. Waarom zitten die lussen erbij? Iedereen kan toch wel op het knopje drukken.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Fietsen

Het beste antwoord

@ Hamabo

Bij kruispunten en flitspalen liggen altijd inductielussen. Luchtdruklussen worden slechts gebruikt bij verkeerstellingen (enkele slang) en het is een goedkope oplossing voor flexibele snelheidsmetingen (dubbele slang).

Zie je zulke dingen liggen dan hoef je nooit bang te zijn voor een controle. Wel moet je vrezen voor extra verkeersdrempels. Gas terug is dus in je eigen belang, zodat je er later nog steeds hard kunt rijden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

De lussen in de grond reageren lang niet altijd, bijvoorbeeld als je verkeerd erop staat. Bovendien drukken veel mensen niet op een knopje omdat ze te lui zijn. Door de combinatie heb je het maximale aantal keren wel een eerlijke doorvoer van verkeer.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Zodat als je direct door kan fietsen je niet eerst hoeft af te remmen om op het knopje te drukken
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Die lussen reageren op een magnetisch veld (van het metaal van de fiets), maar de fietsen hebben een steeds kleiner magnetisch veld (kunststof e.d.) dus een knopje is opnieuw nodig

(denk ik)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
de lussen reageren niet op metalen massa zoals de meeste mensen denken maar op gewichtsverschil, een scooter of brommer zal vaak het groene licht wel activeren iemand op een (kinder)fietsje waarschijnlijk niet. Die mag dan op het knopje drukken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Bij het juiste materiaal zullen die lussen altijd reageren. Het zijn namelijk inductie lussen. Ze meten dus het magnetische veld. Wat meespeelt is dan hoe gevoelig je ze afstelt. Ze reageren heel slecht op aluminium fietsen, koolstof frames van brommers en fietsen etc.

Wat een reden kan zijn is dat de lus niet bedoeld is voor fietsers maar voor het normale wegdek en toevallig het fietspad kruist op weg naar de computer. In dat geval staat ie zo afgesteld dat fietsers niet worden geteld en is een knopje een makkelijke en goedkope oplossing om ze toch mee te nemen in je verkeersafhandeling.

Het zou zo kunnen zijn dat de 2 systemen elkaar ondersteunen, wanneer de inductielussen (noodgedwongen) ongevoelig zijn afgesteld. Maar vaak kiezen ze één van de twee ipv allebei.