Wanneer geldt een stoplicht voor auto's ook voor fietsers?

Ik fiets nog niet zo heel lang in Amsterdam, dus misschien is dit voor doorgewinterde fietsers in Amsterdam een rare vraag, maar ik stel 'm toch omdat ik regelmatig weifelend voor een stoplicht sta.

Wanneer ik richting het centrum fiets, zie ik soms een stoplicht dat voor auto's is bedoeld (dus zo'n klassiek ding met drie cirkels in de kleuren oranje, rood en groen) en is ernaast géén stoplicht voor fietsers aangebracht (waarop dus een afbeelding van een fiets staat die verschiet van oranje naar rood naar groen). Betekent dit dat het stoplicht alleen voor auto's geldt en ik als fietser gewoon mag doorrijden? Of moet ik mij als fietser dan ook richten naar het stoplicht voor auto's? Vaak (soms wel) is er ook geen streep vooraan voor fietsers aangebracht bij zo'n stoplicht.

Wat voor nog meer verwarring bij mij zorgt, is dat ik soms zie dat fietsers zelf ook stilstaan bij zo'n (bovengenoemd) stoplicht voor auto's, maar soms zie ik ze ook gewoon onbekommerd doorrijden alsof dat stoplicht voor hen zeker niet geldt.

Alvast bedankt voor het helpen!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Fietsen
2.2K

Het beste antwoord

Een stoplicht geld niet voor specifieke voertuigen, maar voor een rijbaan.
Staat het stoplicht voor jouw rijbaan op rood, dan moet je stoppen, bij groen mag je uiteraard doorrijden.

Jouw rijbaan kan wél voor speciale voertuigen zijn. B.v. een fietspad is natuurlijk voor fietsers, maar je hebt ook bus- en taxibanen. Soms wordt zo'n rijbaan slechts aangeduid door een korte streep vlak voor het verkeerslicht.

Een verkeerslicht voor een dergelijke rijbaan onderscheidt zich ook door een speciale vorm van het licht. Zo wordt verwarring voorkomen.
Het verkeerslicht voor een fietspad herken je aan de fiets, de voetganger aan het lopende mannetje (soms vrouwtje) en de bus- en taxibaan hebben van die kleine ronde puntjes.
Rij jij niet op één van die speciale rijbanen, dan kom je de standaard cirkels tegen. Die gelden dan ook voor jou.

De enige uitzondering is wanneer je rechtsaf wil slaan en bij die bocht het bordje "rechtsaf voor (brom)fietsers vrij" tegenkomt. Dan mag jij wel door rood RECHTSAF slaan.

Tja... en dat anderen door rood rijden..........
Plaatje bij antwoord