Waarom moeten fietsbanden plat gelaten worden om in de bagage van een vliegtuig te mogen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Fietsen
1.4K

Het beste antwoord

Ondanks dat we een band als een gewoon gebruiksvoorwerp zien is het toch een drukhouder, drukhouders die onder druk staan moeten aan bepaalde eisen voldoen om in een vliegtuig geladen mag worden, zo moet er bij een bepaalde hoeveelheid gecomprimeerde lucht een overdrukventiel aanwezig zijn, dit heeft een fietsband niet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Omdat op grote hoogte de luchtdruk veel lager is. De lucht in de banden gaat dan uitzetten en je banden kunnen ontploffen. Dat is gevaarlijk.
Google maar eens op ballon in vacuum, dan heb je een beetje een idee wat er met je fietsbanden kan gebeuren.

Toegevoegd na 41 minuten:
Ik ben er na even googlen achter gekomen dat mijn antwoord toch niet helemaal correct is.
De bagageruimte is WEL onder druk.
Ik denk dat het dan meer als voorzorgsmaatregel is, de luchtdruk zal toch iets lager zijn dan op de grond.
10 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
10 jaar geleden
Plus !
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Is de luchtdruk in de bagageruimte van een vliegtuig NIET gelijk aan de cabine druk ?
Ritsuka
10 jaar geleden
in de cabine word de druk kunstmatig verhoogd, omdat de buitenlucht zo ijl is.
In het bagageruim is de luchtdruk volgens mij wat lager, het is niet echt nodig om daar de druk hoog te houden. Ik weet dat het daar sowieso een stuk kouder is.
kierkegaard47
10 jaar geleden
Nee. Hoe groter de ruimte is die je onder kunstmatige druk moet houden, hoe moeilijker het is om te bouwen en luchtdicht te houden (en hoe kostbaarder de zaak wordt). Doorgaans is het voor 'gewone' bagage (zoals kleding e.d. ) ook helemaal niet nodig om de luchtdruk te handhaven, dus waarom zouden ze zichzelf, en daarmee de passagiers) nodeloos op kosten jagen ?
gvrox
10 jaar geleden
De hele romp inclusief de bagageruimte staat onder druk. De vloer zou anders ontzettend stevig moeten zijn, en dat is weer veel te zwaar. Een buisvormig object is van zichzelf al goed bestand tegen druk van binnenuit.
kierkegaard47
10 jaar geleden
O, dat wist ik niet, net even gegoogled en inderdaad! (toch weer iets te snel ervan uitgegaan dat ik het wel wist ... )
gvrox
10 jaar geleden
Het is overigens wel zo dat de luchtdruk een stukje lager is dan die op zeeniveau, ongeveer vergelijkbaar met een hoogte van 2km. Zakjes chips kunnen dan bol gaan staan. Zoiets kan met fietsbanden ook gebeuren maar het verschil is klein t.o.v. de druk in de band dat het onwaarschijnlijk is dat de band klapt.
tinus1969
10 jaar geleden
De cabine/bagageruimdruk is ruwweg vergelijkbaar met de druk op 1500 m hoogte. Er is dus verschil, en dat voel je (bv aan je oren bij het opstijgen).
Fietsbanden, spuitflessen etc zullen dus ook dat drukverschil merken; in de praktijk zal het risico op scheuren/ontploffen klein zijn, maar het is consistent beleid in de luchtvaart om zulke risico's uit te sluiten.
ItisILeClerc
10 jaar geleden
uiteraard wordt in het bagageruim de druk ook hoog gehouden, want daarin reizen huisdieren mee
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is voor het vervoer een drukhouder die aan bepaalde eisen moet voldoen, rest is niet interessant.