Waarom moeten fietsbanden plat gelaten worden om in de bagage van een vliegtuig te mogen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Ondanks dat we een band als een gewoon gebruiksvoorwerp zien is het toch een drukhouder, drukhouders die onder druk staan moeten aan bepaalde eisen voldoen om in een vliegtuig geladen mag worden, zo moet er bij een bepaalde hoeveelheid gecomprimeerde lucht een overdrukventiel aanwezig zijn, dit heeft een fietsband niet.

Omdat op grote hoogte de luchtdruk veel lager is. De lucht in de banden gaat dan uitzetten en je banden kunnen ontploffen. Dat is gevaarlijk. Google maar eens op ballon in vacuum, dan heb je een beetje een idee wat er met je fietsbanden kan gebeuren. Toegevoegd na 41 minuten: Ik ben er na even googlen achter gekomen dat mijn antwoord toch niet helemaal correct is. De bagageruimte is WEL onder druk. Ik denk dat het dan meer als voorzorgsmaatregel is, de luchtdruk zal toch iets lager zijn dan op de grond.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100